Nattverd i Israel.

Har du vært i Israel, så har du kanskje vært i Immanuelskirken i Tel Aviv og i Gordons Golgata i Jerusalem. Har du ikke vært i Israel, så vil jeg anbefale en reise dit minst en gang i livsløpet. I dag på skjærtorsdag var det naturlig å mimre litt om nattverd i Israel.



Bildet 1: Nattverd i IMMANUELSKIRKEN  i Tel Aviv. Bak i bildet fra venstre: Reiseleder Torleiv Austad holder begeret med nattverdsvinen og prest i Israelsmisjonen Egil Johnny Selvaag. 

Jeg var på studietur som teologistudent med Menighetsfakultet i1969. Det var en sterk opplevelse å ta imot Herrens legeme og blod i Det lovede land sammen med Guds folk.

 
 
 

 

Bildet  2: Jeg leder nattverdgudstjeneste i Gordons Golgata hagen i 1982 sammen med Harry Røsstad. Vi er ca.  50 fra Norge på reise i Israel. Når jeg skriver dette i dag på skjærtorsdag 2017, går tankene til apostelen Paulus sitt første brev til menigheten i Korint som da var ny, høyden fem år. Det er sannsynlig at Paulus kom til Korint i år 50 e. Kr., og jeg var i Korint i 2016 for å se rester etter byen som var ruiner nå. Det er et kall til oss alle å arbeide for levende menigheter som er salt og lys blant folk som er preget av avgudsdyrkelse og umoral.

Vi lytter til apostelens ord: For hver gang dere spiser dette brødet og drikker av begeret, forkynner dere Herrens død helt til han kommer.1 Kor11,26.

Greit å vite om Israelmisjonen, når vi reiser til Israel.

I Tel Aviv driver Den Norske Israelsmisjon (DNI) storbymisjon, i samarbeid med partnerorganisasjoner.

Byen Tel Aviv er en kulturell og sosial smeltedigel med folk fra alle verdenshjørner. Dette gjenspeiles også i Immanuelkirken ved at alle kontinenter er representert i fellesskapet.  Kirken er et viktig samlingssted for mange messianske troende og kristne.

Immanuelkirken ligger i bydelen Jaffa og er en attraksjon for israelere og andre. Det var i Jaffa apostelen Peter fikk visjonen fra Gud om at evangeliet både er for jøder og alle andre folkeslag.  

Hver helg arrangeres det to gudstjenester, en på hebraisk-engelsk og en på engelsk. På lørdagsgudstjenesten er det barnekirke. Jevnlig arrangeres det bibelstudiegruppe, bønnemøter, møter for unge voksne og diakonale tiltak i Jaffa. I tillegg legges det til rette for treffpunkter for søkende og nye kristne.

Mange kommer også til kirken på grunn av dens utsmykninger, konserter og åpen kirke. Gjennom sine besøk får de mer enn et møte med et byggverk. De møter troende som lytter, viser nestekjærlighet og respekt, og de får et pusterom i hverdagen. Flere får også Det nye testamente i gave og et levende møte med Jesus.

Lyngdal 13.04.2017.

Trygve Omland

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg