Mosjon i Lyngdal Misjonskirke.

Jeg ble oppringt av barnebarnet Thora i formiddag 23.04.2017: Om vi ville komme i Misjonskirka på gudstjeneste i dag. Jeg skal synge. Selvfølgelig endret vi rask på planen for i dag. Vi kom til Misjonskirka kl 10.58. Heldigvis var det plass til oss på siste stolrekke. Langt der framme så jeg Thora og sangkoret Glad sang, og Thora som sang solo. Takk for muligheten til å oppleve dette!

Veien til Betlehem er også veien til Lyngdal Misjonskirke.

Da innbydelsen til søndagsskolen gikk ut til barna, spilte man på en ordlek som skapte munterhet. Det oppsto forvirring om navnet skulle være mosjonskirka eller misjonskirka. De skulle vise at temaet for søndagsskolen var misjonsbefalingen. Barna mosjonerte iallfall i midtgangen på vei til søndagsskolen for å høre om å gå ut med de gode nyheten om Jesus, tenker jeg. 

Temaet for talen til Ingvild Foss Forgard var Mitt valg. Hun var aktuell og relevant i sin forkynnelse, og hun brukte språk  og eksempler fra hverdagslivet i dag.Teksten var:

Luk 10,38-42 {Jesus hos Marta og Maria}
38 Da de dro videre, kom han (Jesus) til en landsby der en kvinne som het Marta, tok imot ham i huset sitt. 
 39 Hun hadde en søster som het Maria, og Maria satte seg ned ved Herrens føtter og lyttet til hans ord. 40 Men Marta var travelt opptatt med alt som skulle stelles i stand. Hun kom bort til dem og sa: Herre, bryr du deg ikke om at min søster lar meg gjøre alt arbeidet alene? Si til henne at hun skal hjelpe meg. 41 Men Herren svarte henne: Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. 42 Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tas fra henne.

Under gudstjenesten falt jeg i egne tanker. I løpet av noen søndager i år har jeg besøkt fire forskjellige gudstjenester i Lyngdal: I  Lyngdal bedehus, Korshamn kapell, Hægebostad kirke og nå Lyngdal misjonskirke. Vi er rike på muligheter. Vi kan velge å gå mange steder. Noen vil vel samle mest mulig under samme tak. Jeg tror vi som menneskefiskere når ut til flere ved å være mange små og store og forskjellige slags fiskebåter. Mange forskjellige menigheter engasjerer flere med ulik musikksmak og  forebygger konflikter. Hovedbudskapet om Jesus Kristus, verdens frelser, er felles. Men noe er forskjellig som valg av sanger og salmer, bruk av musikkinstrumenter, faste og variable ledd i liturgien, bruk av symboler foran i salen og andre steder. Vi har et felles kall til å være tro mot sannheten i kjærlighet slik apostelen Paulus formaner oss til i Ef 4,15-16 : Men vi skal være tro mot sannheten i kjærlighet og i ett og alt vokse opp til ham som er hodet, Kristus. Ut fra ham blir hele kroppen sammenføyd og holdt sammen av hvert bånd og ledd, alt etter den oppgave hver enkelt har fått tilmålt, så kroppen vokser og bygges opp i kjærlighet.

Prosjektet GODHET Lyngdal ble presentert på et kort både ved inngangen og i selv gudstjenesten. Det må vel være en god måte til å vise troskap mot sannheten i kjærlighet – å gjøre noen godt sammen. På kortet leser vi Jesu ord: Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg. Matt 25,40.
 

Lyngdal 23.04.2017.
Trygve Omland

 

 
 
 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg