Lam i naturen og litteraturen.

Lam er et vårtegn

Markene er nesten ikke blitt grønne i april og mai før små lam spretter glade rundt i det friske gresset om våren. Et lite lam kommer tillitsfullt bort til meg. En sau, som ser ut til å være mora, står avventende og ser på den fremmede mannen. Plutselig springer et lam bort til mora for å få fersk melk. Tre lam konkurrerer om å komme til næringskilden. Mora ser skeptisk rundt seg, men beholder roen. Hun virke trygg.

Lam lyser opp i Solbakken på Rom og skaper god stemning under kveldsturen.


 

Lam er nyttig til klær og mat.

De lettbeinte lammene lokker meg inn i litteraturens verden. I 1983 var jeg guide på reise i Israel med norske soldater i FN-tjeneste. Vi besøkte en kro i Jerusalem med jødisk folklore. Publikum kom fra forskjellige land. Plutselig sto en norsk soldat på scenen. Han skulle synge noe som fikk fram norsk folklore. Forvirret begynte han å synge:

 Bæ, bæ lille lam,
har du noe ull?
Ja, ja kjære barn,
jeg har kroppen full!
Søndagsfrakk til far
og søndagsskjørt til mor,
og to par strømper til bitte lille bror.

Om det var denne versjonen, vet jeg ikke. Barnesangen har ulike oversettelser, og noen er tøysete og tullete. Billett for denne forestillingen var ca. 13 doller eller rundt 100 kr.

Vi har mye å takke lammene for. Se bare hva Bjørnstjerne Bjørnson med Bjørn i navnet finner av nytte i lammene.

Killebukken, lammet mitt, pass så dyktig på skinnet ditt; mor vil ha det i fellen, som hun syr seg om kvelden.

Killebukken, lammet mitt, legg så dyktig på kjøttet ditt; vet du ikke, Tuppen, at mor vil ha det i suppen?

Andre Bjerke begynner og slutter sin hymne til lammet og HAN som skapte de små lammene slik:

Lille lam, hvem skapte deg?

Vet du hvem som skapte deg?

Du har samme navn som Ham,

for Han kaller seg et lam,

Han er myk og mild som du,

og var barn, som jeg er nu.

Jeg, et barn, og du, et lam,

vi har samme navn som Ham

Lille lam, Gud signe deg,

Lille lam Gud signe deg.

 

Guds lam i Bibelen.

Broen fra dette diktet er kort til døperen Johannes sitt befriende ord da han så Jesus komme gående mot seg: Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd! Joh1,29 [bærer bort Jf. 3 Mos 16, 22.]

Han som selv er Guds lam sa til sin disipler: Gå av sted! Jeg sender dere som lam blant ulver. Luk10,3.

Trygver Omland

Lyngdal 9. mai 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg