Folket strekker seg mot de kongelige.

Jeg gratulerer Kong Harald V og dronning Sonja med 80 års dagen.

 

Bilderesultat for Harald Sonja 80 år

bing.com/images

Jeg tenker nysgjerrig tilbake i mitt eget liv for å finne berøringspunkter til de kongelige. Som liten gutt var jeg med til Oslo sammen med mine foreldre, en onkel og ei tante. Jeg husker at onkel kjørte bilen så sakte at andre biler måtte stå stille for at vi kunne kjøre forbi. Men enda bedre husker jeg gleden ved å ta på slottet, det kongelige slottet. Jeg berørte noe uvanlig, noe viktig, noe jeg kunne være stolt av. Jeg kunne si at jeg hadde tatt på SLOTTET.

Mi mor, Thorhild, var begeistret for de kongelige. I kjøkkenet hadde hun lenge en tallerken på kjøkkenskapet med bilde av kronprinsesse Mærtha av Sverige (f.1901- d.1954, gifte med Olav i1929). Alle som stakk hodet inn forbi, kunne lett se at her bor en som er fan, supporter og tilhenger av kongehuset. Til jul og gebursdag likte mamma å få bøker om de kongelige med mange bilder i. Jeg tror ikke hun leste mye i bøkene, men bildene førte henne inn i en verden som var fjern fra hennes, og som likevel var hennes egen verden.

Da jeg studerte teologi i Oslo, fikk kronprins Harald grønt lys fra sin far, Kong Olav, etter ni års ventetid, at han kunne gifte seg med Sonja Haraldsen. Nysgjerrig møtte jeg opp ved Oslo Domkirke i 1968 for å være nær de kongelige, når det ble lyst for dem. Det var noe eventyrlige over denne begivenheten.

Da Kong Olav fylte 80 år i 1983, var jeg bataljonsprest i FN i Libanon. Selv om vi var langt borte fra Norge, ble vi med på feiringen av gebursdagen til Norges konge. Vi fikk tilsendt spekemat og annen mat som minnet oss på at vi hørte til i Norge, der kongen hette Olav og var 80 år.

Siden jeg var i Libanon i 1983, gikk jeg glipp av det historiske øyeblikket da Kong Olav avduket statuen av Olav den hellige ved Lyngdal kirke. Men jeg har fått med meg at vi har mye å takke prost Paul G. Birkeland og Snorre for.

Kong Olav V som ble født i 1903 og døde i 1991. Vi husker alle blomstene til ære for en folkekjær konge som lå strødd som et fargerikt teppe i hovedstaden.

I dag var det naturlig å finne fram boka av Per Øyvind Heradstveit fra 1996 om Kong Harald monarkiet i medvind og motvind. Jeg fant også fram en kassett som viser filmklipp fra Kongeparets festreise i Vest-Agder 1998. Kong Harald og Dronning Sonja med følge spiste da på Heddan gård. Fem år etterpå kom min kone og jeg til Heddan gård for å feire 35 års bryllupsdag. Vi skal alltid holde oss bak de kongelig, men vi kan jo ta med noen romantiske glimt og si: Vi har også spist der det eventyrlige kongeparet spiste i Hægebostad.

Denne kongelige mimringstimen avslutter jeg i Kvås, ei lita bygd med store ambisjoner. Da jeg fikk høre rykte om at Kronprins Haakon Magnus og Kronprinsesse Mette-Marit skulle komme gjennom dalen fra Hægebostad, kjørte jeg opp til Jokerbutikken for å se det unge, eventyrlige paret. Jeg sto klar med fotoapparatet og ei hand til å vinke med. Selv om sjåføren med de kongelige holdt fartsgrensen, så jeg lite til det unge paret. Men jeg var der, jeg grep sjansen, jeg satte pris på sekundene sammen med de kongelige. Jeg sto mellom den store kongelige, svarte bilen i fart og en av de 443 små Jokerbutikkene i Norge, da framtidas kongepar passerte meg. Jeg strakk meg mot de store som en av de små i landet. Men jeg husker ikke når dette skjedde. Kan noen hjelpe meg?

Trygve Omland, Lyngdal 10. mai 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg