Hva betyr navnet Rom i Lyngdal?

Da jeg gikk kveldstur i går 11. mai 2017, fikk jeg et spørsmål om navnet Rom. Hva er opprinnelsen til navnet, og hva betyr det? Jeg forstår at dette er et aktuelt spørsmål for mange, siden Rom har blitt et sentralt sted i Lyngdal kommune. Oddleif Lian skriver noe om dette i Lyngdal II Gard og Folk 1984 s. 273 og 285. Jeg refererer fra hans kilde som hjelper oss på vei til å forstå noe rundt navnet Rom.

I  Norske Gaardnavne er navnet Rom tolket som opprinnelig  dativ av r a (r o). Det betyr vrå, krå eller krok. Bakgrunnen for dette må være gårdens beliggenhet øverst i det nordøstre hjørnet av slettelandet ved Lygnas utløp.  Passer dette til at Rom ligger i nordøstre hjørne i en krok på ei slette? Ja, vil jeg si, nå vi ser hele Lyngdalssletta under ett, også det vi kaller Rom i dag.

Rom besto før av to gårdsnummer 155 som er Rom østre og 156 som er Rom vestre.

Østre Rom grenser mot østre Høyland, Lille Bjodland,  Herdalen og Vestre Rom. En mindre del av gården ligger adskilt lenger vest på Romsmoen.

Gamlehjemmet ble flyttet fra Agnefest til Østre Rom etter et testamente i 1923. Den nye institusjonen fikk navnet Nils Finkelsen og hustrus minde.

Vestre Rom er i dag noe misvisende fordi det er oppstykket og spredt. Gården har teiger som grenser til Nygård, Angersmyr, Hagen, Gauksåsen og Tuen, og i øst mot Gullkjønna og i nord mot Østre Rom. Videre deler Østre Rom Vestre Rom i to, og går helt nord til østre Høyland, i sørøst og vest grenser Vestre Rom til Prestegården.

Hans Olsen Rom overtok huset og gården på Vestre Rom i 1913. I 1919 ble han gift med Petra som  fikk navnet Rom. Jeg bodde med mine foreldre i andre etasje fra jeg ble født i 1944 til 1950. Nå er det huset revet, og det er bygd en barnehage der.

I dag har jeg inntrykk av at vi bruker navnet Rom mer romslig som samlebegrep for områdene fra Herdalen til Prestegården. De nye byggefeltene i Hagekleiva og Romsåsen går da inn under begrepet Rom, tenker jeg. Eller er dette inntrykket feil? Trenger vi en ny grensesetting i framtida for Rom? Rom går nå igjen i mange navn: Rom næringsområdet (planarbeid 2007),  Romskogen, Romeid AS, Romsåsen, Romskroken, Romsveien (2013).

Fra gammelt av hadde Østre Rom og Vestre Roms felles bubeite.  Det ble regulert og skrevet ned i 1800 (1808?) med mer bestemmelse om antall dyr etter bruk og skyld (leie). De to gårdene ble utskiftet i 1850-54.

Her og nå bruker jeg navnet Rom avgrenset om hele slettelandet fra grensen ved Herdalen i øst til grensen i vest ved Prestegården, og videre tar jeg med de nye byggefeltene i Romsåsen og Hagekleiva. Rom er i sterk utvikling. Hvilke kurs bør Rom ha framover?

Mange personer har Rom som etternavn, slektsnavn eller familienavn som går i arv, f. eks. Reinert og Olene Rom. Etternavnet ble i mange år til ut fra gården eller stedet mannen bodde på. Far til Reinert hette før han flyttet til Rom Nikolai Theodor Eilertsen Forberg. Men barna fikk etternavnet Rom. Navnet gikk så videre til nye generasjoner ved vielser. Kvinner og barn tok lenge mannens etternavn. Har noen laget en oversikt over alle i Lyngdal som heter Rom? Det hadde vært interessant å se.

Kolbjørn Stuestøl har skrevet til meg at det er 198 personer i Norge som har etternavnet Rom. TAKK, Kolbjørn.

Trygve Omland

Lyngdal 12. mai 2017

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg