Omskjæring av guttebarn.

Jeg fikk behov for å lese i Bibelen på nytt om omskjæring. Jeg løfter her fram noen eksempler.

For jøder med jødisk tro er det ikke et alternativ å la være å omskjære gutten sin. Det er et sentralt religiøst påbud. Dette handler om frihet til å tro og praktisere sin religion.

Gud sa til Abraham: Dere skal la forhuden bli omskåret, og det skal være tegnet på pakten mellom meg og dere. Hvert guttebarn hos dere skal omskjæres når det er åtte dager gammelt, i slekt etter slekt?. 1 Mos 17,11-12.

På den åttende dagen kom foreldrene til Johannes til templet for å omskjære gutten. Luk1,59. Døperen Johannes ble altså omskåret.

Da åtte dager var gått og Jesus skulle omskjæres, fikk han navnet Jesus, det som engelen hadde gitt ham før han ble unnfanget i mors liv. Luk2,21. Jesus ble også omskåret.

Hvert jødisk guttebarn skulle omskjæres åtte dager etter fødselen som et tegn på at det tilhørte den pakten som Herren sluttet med Abraham og hans ætt.

Det var altså en ordning og et tegn som bekreftet pakten mellom Gud og et guttebarn. Omskjæring av guttebarn er derfor nødvendig for de som holder seg til den jødiske tro. Det er en del av deres identitet. Derfor må de ha rett til å praktisere omskjæring ut fra religionsfrihet som en menneskerettighet.  

Bud om omskjæring som et krav gjelder ikke de kristne som lever i den nye pakt. Moseloven i den gamle pakt inneholder en rekke kultiske og seremonielle bud, blant annet budet om omskjæring, som ikke er forpliktende etter Jesu død og oppstandelse.

Rett omskjæring i kristen betydning skjer ikke i det ytre, på kroppen. Omskåret er den som er omskåret i hjertet, ved Ånden og ikke ved bokstaven. Se Rom 2,28-29.

Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere: Hvis dere lar dere omskjære, vil ikke Kristus være til minste hjelp for dere. Gal 5,1-2.

I Kristus Jesus blir vi omskåret, men ikke av menneskehender. Vi blir omskåret med Kristi omskjæring ? Kol2,11.

Apostelmøtet i Jerusalem avviste kravet om å omskjære hedningekristne. Nei, vi tror at vi blir frelst av Herren Jesu nåde, vi på samme måte som de, leser vi i Apg15,11.

Som kristen trenger jeg ikke å bli omskåret på kroppen. Kristi indre omskjæring ved nåden og Den Hellige ånd er nok. Men jøder må ha rett til å følge sin tro og praksis med omskjæringen av guttebarn.

Hvordan ville vi reagere hvis vi ikke fikk lov til å døpe små barn?

Trygve Omland

Lyngdal 13. mai 2017.

2 kommentarer
    1. Jeg kom tilfeldigvis over dette innlegget, og må innrømme at jeg ble litt paff. Det er smått underlig at det finnes mennesker i et sivilisert samfunn som støtter slikt barbari, og enda verre er det når du bruker religiøse tekster for å rettferdiggjøre det.
      -“Men jøder må ha rett til å følge sin tro og praksis med omskjæringen av guttebarn.”
      Kort svar; Nei.
      Lengre svar; Nei, for dette er noe som gjøres uten samtykke. Og ikke minst så åpner du opp for uendelig mange andre subjektive religiøse praksiser dersom denne religiøse praksisen skal være tillatt, ellers bedriver du jo diskriminering.
      Du skriver også at “Det er en del av deres identitet. Derfor må de ha rett til å praktisere omskjæring ut fra religionsfrihet som en menneskerettighet.”, noe som rett og slett er tullprat. Et barn har ikke en religiøs identitet. Et barn har kun sine foreldres religiøse identitet, og det er selvsagt ikke rett at foreldrene skal tvinge sin identitet over på sine uskyldige guttebarn på denne måten. Når et barn blir eldre, 15 eller 18 år, og gammel nok til å ta sine egne beslutninger, ja da bør det være fritt fram for omskjæring. Men å gjøre det mot uskyldige barn på denne måten er farlig nærme definisjonen på overgrep.
      Religionsfrihet gir mennesker rett til å TRO på hva de vil, men IKKE til å gjøre hva pokker de vil. Eller støtter du at islamister skal ha lov til å drepe ikkemuslimer? De finner jo rettferdiggjøring for det i bl.a. Bukhari, så da må det jo være greit ut ifra religionsfrihet… eller? Nei selvsagt har de ikke lov til det, noe jeg kan garantere at du også er enig i, noe som bare beviser at å bruke religionsfrihet som argument for å tillate omskjæring er både latterlig, farlig og feil.
      -“Hvordan ville vi reagere hvis vi ikke fikk lov til å døpe små barn?”
      Himmel og hav mann, du kan da ikke sammenligne det å FJERNE forhuden med å få en liten skvett vann på hodet?!

    2. Chris: I vår kristne tro har vi ikke behov for omskjæring. Men jøder må ha frihet i forhold til omskjæring. Hvis ikke jøder med jødisk tro får selv bestemme over sine barn, betyr det for mange at de ikke kan bo i Norge. Dette handler om foreldreretten og religionsfriheten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg