Vintreet vinner over palmetreet og banantreet.

Liknelsen om det sanne vintreet som bærer varig frukt.

En stor forsamling i Lyngdal bedehus hørte Andreas Årikstad fra NLM gå grundig gjennom søndagens tekst Joh 15, 1-8 den 14. mai 2017. Den røde tråden i talen var at Jesus er det sanne vintreet og disiplene er greinene.

 

Gud skaper mange slags frukt, både frukt til å spise og Åndens frukt til å leve  av.

Bildet tok jeg i Israel i 1969 da jeg var med til Israel på studietur som student på Menighetsfakultetet.

Som en fortsettelse på teksten og talen begynte jeg å tenke på hvorfor vintreet er valgt som bilde. Hvorfor valgte ikke Jesus palmetreet eller banantreet? Reiser i Israel har fått meg til å undres over dette.

Palmetreet med daddelfrukt ruver i landskapet. Daddelpalmen kan bli 40 m. høye og opptil 200 år gamle. Stammen er slank og stilig. I toppen av palmen er det en krone med opp til 80 blader som kan bli opp til 4 m. lange. I ørkenen skaper palmen skygger mot den sterke solvarmen. I februar vokser det fram veldige blomsterknopper, og fire til fem måneder seinere bærer palmen søte dadler. Palmene er praktfulle. Men det et minus ved treet. Daddelfruktene henger veldig høyt opp fra marka. Slik er det ikke med fruktene som Gud vil skape i våre liv. Åndens frukt er lett å få tak i. Vi trenger ikke stige for å stige opp til frukten. Gud kommer helt ned til oss som et lite barn, som et menneske av kjøtt og blod, som en nær person.  Palmefrukten fungerer ikke da som et godt bilde på frukt vi kan plukke der vi er.

Men hva med banantreet? På reiser i Israel har jeg sett mange kraftige, frodige bananplanter med tunge bananklaser. I Norge tenker vi at banan er frukt, men andre ser på bananen som grønnsak eller bær. Banantrærne blir ikke veldig høye som palmen. Men de kan se frodige ut. Det ser ut som frukten fort kan bli brun og råtten. Kanskje passer ikke derfor banan godt som bilde på Åndens frukt. Den er varig kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Gal 5,22-23.

Vintreet passer best i Jesus liknelse om det sanne vintreet. Treet kan ligge på marka eller bli støttet opp. Frukten er søt, saftig og næringsrik. Vi kan høste frukt fra stedet der vi går og står. Selv om vintreet ser svakt ut og må støttes opp, er frukten sterk. Vintreet ser puslete ut forhold til palmetreet. Men Jesus valgte vintreet for å lære sine disipler noe om å bære frukt. Jeg spiser mye druer, for smaken er god, og jeg blir ikke lei av den gode smaken.

Men Jesus velger vintreet og sier: Jeg er det sanne vintre, og min Far er vinbonden. Hver grein på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver grein som bærer frukt, renser han så den skal bære mer. Dere er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere. Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg. Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en grein og visner. Og greinene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner. Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, be da om hva dere vil, og dere skal få det. For ved dette blir min Far æret, at dere bærer mye frukt og blir mine disipler.

Joh 15,1-8.

Trygve Omland

Lyngdal 15. mai 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg