Nelson Mandela – modell for ledere.

Da jeg gikk på gymnaset i Farsund 1962-1964, var jeg veldig opptatt av raseproblemer i Sør-Afrika. Jeg skreiv særoppgave om dette temaet, og jeg skreiv i Russens Misjonsavis om apartheid. På denne bakgrunnen ble Nelson Mandela (1918-2013) et fyrtårn som lyste opp en vei ut av rasismens mørke.

Han var  Sør-Afrikas første svarte president (1994?1999), og landets første president valgt i frie valg blant alle landets borgere. Før han ble president hadde han i en årrekke vært en av de toneangivende antiapartheidaktivister i landet, og hadde sittet fengslet i 27 år, mye av tiden på Robben Island. Wikipedia.

 

Bilderesultat for nelson mandela

Bildet er tatt fra: bing.com/images

Hva er hemmeligheten bak hans lederskap?

Jeg kom over ei bok fra 2010 om Ideologienes århundre, s. 261-265, av Bernt Hagtveit som sier noe om det. Mandelas regler for godt lederskap var disse:

Lederskapsregel nr 1: Mot er ikke framvær av frykt ? det er å inspirere andre til å legge frykten bak seg.

Lederskapsregel nr 2: Før an fra spissen, men forlat aldri grunnfjellet.

Lederskapsregel nr 3: Før an fra baktroppen, og la andre tro de leder.

Lederskapsregel nr 4: Kjenn din fiende, og lær alt om hans favorittsport.

Lederskapsregel nr 5: Hold dine venner nær, og dine rivaler enda nærmere.

Lederskapsregel nr 6: Utseende er viktig, og hvordan ting tar seg ut ved første blikk, og glem ikke å smile.

Lederskapsregel nr 7: Ingenting er svart eller hvitt.

Lederskapsregel nr 8: Å frasi seg verv eller slutte er også en form for lederskap.

Jeg merket meg en erfaring han tok med seg fra tiden han var gjeter. Han gjette alltid flokken bakfra, for å få med seg den siste.

Vi har god nytte av å lytte til en leder som har vært 27 år i fengsel på grunn av sine idealer om frihet, forsoning, fred og moralsk autoritet.

Trygve Omland

Lyngdal 28. juni 2017

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg