Velsignelse på Beit Scandinavias Israelstreff.

Beit Scandinavia i Israel, som ble en stiftelse i 1984, presenterer seg slik:
Beit Skandinavia har i 30 år vært et skandinavisk hjem i Israel. Vi ønsker å være et møtested, et treffpunkt, og en oase i Israel. Stifterne av Beit Skandinavia, Lilly og Torvald Tånsberg, skrev i den første gjesteboka. Vi ønsker at B.S skal være et hjem for den hjemløse, et hvilested for den trette vandrer, en åpen dør for alle. Vi ønsker vi å leve opp til dette ønsket.
Se mer https://www.facebook.com/beitskandinavia.
 
 
 
Lilly Tånsberg satt på første stolrekke under Israelsteffet 12. august 2017. Jeg minnet om at vi hadde truffet hverandre i en time på KVS for mange år siden og på 17. mai ved Lyngdalsheimen i år. Hun møtte meg med vennlighet i dag også.
 
Jeg har besøkt Beit Scandinavia et par ganger.  Ekteparet Tånsberg med deres varme og vennlighet fargelegger fort minnene. Store jordbær, som vi fikk ved et besøk, kommer fort fram i bevisstheten. De røde bærene kan stå som symbol for kjærligheten til Israels folk og til alle som besøker dette hjemmet i Haifa. Vi liker alle jordbær.
 
 
Elin Elkouby, guide i Israel og forkynner, hadde bibeltime på Israelstreffet 12. august 2017 over temaet var Himmelsk juss: Den som velsigner deg vil jeg velsigne. 
Jeg skal ikke forsøke å gi et referat fra det dyptgående og aktuelle foredraget. Men her vil jeg bare trekke fram et par poeng som jeg kan reflektere videre på.
Velsignelsen vi møter i Bibelen, er ikke en serie goder som fint hus, dyr bil, flotte møbler og andre materielle gjenstander. Velsignelse er ikke å eie mer, men tjene og betjene våre medmennesker. Velsignelsen kommer fra Gud Herren og ikke fra Aron eller andre prester eller predikanter. De er formidlere og tjenere som gir videre det de har fått fra Herren. Konsonantene i det hebraiske språket som betyr å velsigne, gir oss bilder til å grunne over.
I den første bokstaven ser vi en bolig, i den andre ser vi et hode, og i den tredje ei åpen hånd. Velsignelse er å få et sted å bo, et godt hjem, velsignelse er å få kunnskap fylt med omtanke og omsorg, velsignelse er å være ei åpen hænd som tar imot og gir videre Guds lys, nåde og fred.
Josef i Bibelen fikk oppleve Herrens velsignelse,  selv om han ble kastet i en brønn uten klær, solgt til fremmede som slave, fristet og forfulgt og satt i fengsel. Herrens velsignelse er at Gud hadde en plan med hans liv, en plan som ble til hjelp for brødrene som hadde sviktet han og faren som hadde mistet han. Herren velsignet Josef gjennom å gi han kunnskap og kraft midt i motvind, mørke og motbakke, og ved å åpne Guds kilder med kjærlighet, forsoning og tilgivelse som ble til velsignelse for hans familie. Herrens velsignelse er Jesus Kristus som kom og kommer for å tjene oss syndige mennesker med Guds lys, nåde og fred.
Jesus sier:  For heller ikke Menneskesønnen er kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange. Mark 10,45. 
[løsepenge er summen som måtte betales for å fri ut en person som ellers var skyldig til døden, eller for å kjøpe fri en slave].
 
 Ta imot Herrens velsignelse.
 Herren sa til Moses:
 Tal til Aron og sønnene hans og si:
 Slik skal dere velsigne israelittene. Dere skal si til dem:  Herren velsigne deg
 og bevare deg!
 Herren la sitt ansikt lyse over deg
 og være deg nådig!
 Herren løfte sitt ansikt mot deg
 og gi deg fred!
 De skal sette mitt navn på israelittene, og jeg vil velsigne dem.4 Mos 6,22-27.
 
Bilder og tekstvalg: Trygve Omland, Lyngdal 12. august 2017.
 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg