Elever og studenter ønsker å vite mer om hvem Jesus er, men på de fleste skoler er det ingen som forteller om Ham!
Dette leste jeg i et brev fra Laget, dvs.: Norges Kristelige Student- og Skoleungdomslag som vi støtter. Jeg var skoleungdomsprest fra 1. august 1972 til utgangen av 1977, først i Rogaland, så i Aust- og Vest-Agder. Jesusvekkelsen inspirerte oss på den tiden til å lese i Bibelen, be sammen og fortelle frimodig om Jesus. Vi hadde stor frihet til å ha skoleandakter og møter i skolens lokaler utenom skoletimene. Kunnskapen om Bibelens Jesus var større for 40-50 år siden enn i dag. Mange vil vite mer om Jesus i dag. Men da må elevene få frihet til å samles i skolens lokaler utenom skoletimene. I brevet fra Laget leser vi: Vi opplever mer enn noen gang at det er vanskelig for ungdom å få tillatelse fra skoleledelsen å starte lag. Rektorer sier rett og slett nei til at de får låne klasserom i skoletiden til dette formål.
Jeg tenker at skolens lokaler må være åpne utenom skoletimene for elever som ønsker å engasjere seg frivillig i religiøse og humanitære organisasjoner. I et flerkulturelt samfunn må den offentlige skolen være åpen for at elever engasjerer seg i tro og livssyn utenom skoletimene gjennom møter i skolens lokaler. Religionsfrihet, trosfrihet, ytringsfrihet og organisasjonsfrihet er friheter som den offentlige skolen kan øve seg på gjennom å låne bort klasserom til engasjerte elever. Selvfølgelig må skolens formål og regler sette rammen rundt møter i skolens lokaler.
Hva mener politikerne og de politiske partiene i disse valgtider om at elever får låne klasserom eller andre rom til å arbeide for noe de brenner for?
Trygve Omland
Lyngdal 17. august 2017.