Lyngdal Realskole på tur med Buss 55.

Lyngdal Realskole
på tur til Tyskland i juni i1961.

 

Vannorgelet som bildet viser, var nok det som imponerte meg mest på skoleturen til Hamburg i 1961. Bildet av Wasserlichkonzert i Hamburg har jeg fotografert av etter et prospektkort.

 

Jeg traff Bjørn Seland i går den 16.10.2017  da jeg gikk tur i Romskogen. Han spurte om jeg hadde bilde av buss 55 som vi brukte på tur til Tyskland med Lyngdal Realskole i 1961. Jeg kunne ikke der og da huske buss 55, så jeg måtte finne fram et album med bilder fra turen.

Jeg har ikke mange bilder fra turen. Det var dyrt å fremkalle bilder i 1960-årene. Til min overraskelse fant jeg to bilder, der jeg kan se en del av en buss. Er det buss 55? Er det bussen som Bjørn Seland snakker om? Studer bildet nedfor.

 

Rektor Jens Tonstad står i midten av bilde, og lærer Ragnar Lie til høyre.


Jeg legger ute noen bilder fra turen vår i juni 1961. I følge bildene var vi i Aalborg, Campingplatz Haddeby, Den norske sjømannskirke i Hamburg, Tierpark Carl Hagenbeck i Hamburg, Lisberg, Wasserlichkonzert, Lubeck. Det er sikkert noen som husker flere plasser vi besøkte. Vi reiste med Skagen og Deutscland i følge mine bilder. Tar jeg feil, må du som leser dette, korrigere meg. Rekkefølgen på bildene er nok ikke i takt med reiseruta.

 

Bussen ser vi bak på bildet, og foran ser vi teltleiren vår. Det er ikke mange i dag som drar på skoletur i telt.

Gøy om noen deler minner fra denne fantastisk fine turen. Jeg heier på lærerne som reiste med oss. Så er det gått 25 år. Kjenner du igjen noen i denne fine gjengen? 

 

Bildet er fotografert av fra boka om Lyngdal Realskole 1943-1974, utgitt av Ådne Fardal Klev på Sommerdalen forlag i 2010. Se nedenfor. Dette bildet ble tatt 25 år seinere enn i 1961 i forbindelse med jubileet. Jeg var ikke til stede da bildet ble tatt, ser det ut til. Så jeg henger på et eget bilde fra 1961.

 

Grønnruss ved Lyngdal Realskole 1961.

Du finner mer om Lyngdal Realskole som jeg har skrevet eller tatt bilde av i boka Lyngdal Realskole 1943-1974 side 118, 153 og 179.

 

Lyngdal 16. oktober 2017.

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg