Lyset blinker i oktobermørket.

Oktober  kan det være en tung tid. Er vi i dårlig humør en dag, kan et lite glimt av Guds skjønne skaperverk få oss til å glede oss over små livstegn. Vi kan plukke vakre blomster, bær og blader med fotoapparat, og fryde oss over fine farger.

Henrik Wergeland skreiv i 1841 diktet MIG SELV. Det var  svar på Morgenbladets påstand om at han var i slett lune som betyr dårlig humør..

           Jeg i slet Lune, Morgenblad? Jeg, som kun behøver et Glimt af Solen
           forat briste i høi Latter af en Glæde jeg ikke kan forklare mig?

 

16. oktober 2017

Som hvite perler på en snor

bøyd som en bue over de nedbøyde

blir de en portal inn til gleder du ikke så.

trom

 

4. oktober 2015

Høsten er bra

da rødmer de rosa blader

og smiler  

mot mitt rødmende ansikt …

 

trom

 

18. oktober 2017

Om alle lys i verden slukkes ud,  –

lystanken leve dog; ti den er av Gud.

Henrik Ibsen

 

 

18. oktober 2017

Grønt, gult og brunt

løfter blikket bort fra 

tunge tanker

mot den blå himmel

som minner om

en åpnet dør 

som ingen kan stenge.

trom

Herren sier: Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør som ingen kan stenge. Joh Åp  3,8.

 

Lyngdal 18. oktober 2015

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg