Gjestfrihet gjør godt

Legg vinn på gjestfrihet.

Hilde og Alf Halvorsen skal om to dager reise ut som misjonærer til Mali i Afrika en kort periode. I dag 22. oktober 2017 ble det bedt for dem i Lyngdal bedehusforsamling med håndspåleggelse. Temaet for talen var gjestfrihet. Takk, Hilde, for glimtene inn i praktiske forberedelser til reisen, og takk, Alf, for inspirasjonen du ga meg til å tenke over og takke for gjestmildhet og gjestfrihet.

 

Hilde og Alf Halvorsen.

 

Gjestfrie hjem rullet i dag foran mine øyne som en film. Jeg velger et gjestfritt hjem blant mange som jeg har lyst til å løfte fram som eksempel og forbilde.

I 1950-årene før Å bedehus ble bygd var jeg med mine foreldre på et par husmøter. Jeg minnes at tante Ruth og onkel Bjarne Rom åpnet hjemmet sitt for husmøte i Fjellmannsveien 10. De hadde et nytt hus fra 1947 med store stuer i huset, der vi kunne sitte i hjemlige omgivelser. Emissær Georg Dragland fra Lyngdal forkynte Guds ord og spilte på fiolin. Jeg tror jeg hadde godt av å være med på dette, selv om det ikke var noe barnevennlig opplegg. Jeg fikk erfare et gjestfritt hjem.

Tante Ruth hadde i mange år Snøklokka barneforening i hjemmet sitt, og hundrevis av barn har gått ut og inn i det gjestfrie hjemmet. Brodering, brød og boller er stikkord som kan vekke gode minner hos mange.  En påske bakte hun 21 brød og 250 boller, fortelles det.

Da jeg kom tilbake til Lyngdal som voksen, ble jeg flere ganger invitert til koldtbord på 17. mai i Lyngtunet sammen med storfamilien. Ruth hadde ikke da store stuer, men hun hadde fremdeles et stort hjerte. Ruth Rom fikk Lyngdal kulturpris i 1996. Hun har vist oss godhet som skaper gjestfrihet.

Vi leser i Hebr 13,1-2: Hold søskenkjærligheten levende! Glem ikke å være gjestfrie, for på den måten har noen hatt engler som gjester, uten å vite det.

I Bibelen i 1. Mos 18 leser vi om Abraham som tok i mot menn på reise som han ikke kjente. Han viste dem gjestfrihet. Uten å vite det hadde han engler som gjester. Engler er sendt av Gud som velsignelse.

Legg vinn på gjestfrihet, leser vi i Rom 12,13.

Lyngdal 22. oktober 2017. Tekst og bilde: Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg