Oppfinneren i Gyland vekker minner i Lyngdal.

Tusenkunstneren Erik Alfred Tesaker realiserer drømmen om å skape et mekanisk paradis på småbruket Øystøl. Nå skal det endelig bli et nytt kjøkken for familien – og selvsagt med løsninger langt bortenfor A4. Sesong 2 av Oppfinneren byr på lekende skaperglede ved bruk av gamle håndverkstradisjoner.

Slik presenteres det første programmet i en serie på NRK kalt Oppfinneren. Jeg så det på fjernsynet 2.11.2017, og ble inspirert til å gå ut i garasjen for å finne gjenstander fra min oppvekst på gård i 1950-årene. Slike gamle, rusta ting klarer jeg ikke å kaste. Jeg er påvirket av Askeladden i eventyrene og oppfinneren i Gyland. Selv om jeg ikke kan skape noe nyttig ved hjelp av gamle gjenstander, så kan jeg fantasere om hvordan funnene i garasjen ble brukt før. Oppfinneren får oss til å se muligheter til gjenbruk, der andre ser søppelplassen som den eneste muligheten.

 

Bilde 1. På en gammel benk ser vi fra venstre en kjetting som bandt hesten til låven, når han skulle skos. Videre ser vi to redskaper til å file på hestens hov før skoene settes på. Så ser vi en hestesko, og en børste til å gjøre hesten fin med. Bildet mangler en kniv til å skjære i hestens hov for å tilpasse den til skoene. Spiker og hammer mangler jeg også. Å sko hesten var et håndverk som måtte læres.

Jeg ser for meg Magnus Nenningsland som skodde hesten på gården vår. Det var spennende å se på. Magnus kom fra en heiegård på Nenningsland i Lyngdal.

 

Bilde 2. Pappa,  Andreas Omland, til venstre og Magnus Nenningsland på sykkel like ved stedet der han skodde hester på gården vår på Rom. Jeg ser for meg hestene Blakken, Møller og en brun hest. (Bildet er dessverre uklart, men bedre enn ingenting).

 

Bilde 3. Den brune hesten på tur til Birkestøl. Jeg tipper at hesten er skodd godt. Han skulle gå mellom Birkestøl og Rom i bratte bakker og på knudrete vei.

Når hesten skulle dra tunge lass med høy opp låvebroa, måtte den ha gode sko ,så han ikke glei. 

Hestesko brukes også til lek. Vi kaster hestesko mot en solid pinne og ser hvem som kommer nærmest målet.

 

Lyngdal 3. november 2017.

Trygve Omland.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg