Tro og håp på Allehelgensdag.

Salme 121 er mitt fyrtårn på Allehelgensdag. På gravsteinen til mamma og pappa er det hogd i stein et sitat fra denne salmen: Min hjelp kommer fra Herren.
Fortellingen om mine foreldre, slik jeg har forstått den, er denne. Mamma leste Salme 121 for pappa da han skulle på Farsund sykehus høsten 1970.  Han kom ikke hjem til Rom igjen, men jeg tror han kom hjem til Jesus Kristus. Han døde i troen på HAM som sin frelser.
Mange lyse minner fyller sinn og tanker. Jeg lever videre i takknemlighet for håpet om at vi ved troen på Herren Jesus Kristus skal bli reist opp fra de døde til et evig liv i en ny jord og en ny himmel. 
Sal 121,1-6
En sang ved festreisene.
 1 Jeg løfter mine øyne mot fjellene.
 Hvor skal min hjelp komme fra?

 2  Min hjelp kommer fra Herren,
 himmelens og jordens skaper.


 
 3  Han vil ikke la din fot vakle,
 din vokter vil ikke blunde!
4  Se, han blunder ikke og sover ikke,
 Israels vokter.

 5  Herren er din vokter,
 Herren er din skygge
 ved din høyre hånd.

 6  Solen skal ikke skade deg om dagen,
 heller ikke månen om natten.

7  Herren skal bevare deg fra alt ondt.
 Han skal bevare ditt liv.
8  Herren skal bevare din utgang og din inngang
 fra nå og til evig tid.
 
 
Bildet viser at Lyngdal menighet tar godt  vare på sin kirke som et synlig hjem. Enda viktigere er det at kirken er en levende forsamling av Guds folk som vitner om det kristne håpet.
 
Gang på gang har vi hørt på kirkegården når folk står rundt en kiste som skal senkes ned i jorda:
Jeg er oppstandelsen og livet, sier Herren. Den som tror på meg skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg , skal aldri i evighet dø. Joh 11, 25-26.
 
Lyngdal 4.11.2017
Trygve Omland.
 
 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg