Disiplin over seg sjølv på Lyngdal Jordbruksskole i 1950.

På Gjenbruksbutikken i Å bedehus kom jeg over et hefte om Lyngdal Jordbruksskole fra 1950-1951. Det inneholdt meldinger om tredje og fjerde skoleår.

Skolestyrer ved Lyngdal Jordbruksskole da var Trygve Haugeland.

Jeg gjengir et kort klipp fra heftet om disiplin som utstråler klokskap og visdom.

Det har vorte lite av flott disiplin etter ei strak line. I staden har me fått ein heim, ein husly der kvar friviljug tøygjer seg etter det som er rett og galt. Og me har fått gleda å sjå elevane veksa og utviklas og mognas til vaksne menneske med disiplin over seg sjølv.

I dag 14.11.2017 skal jeg ha et innlegg på seniorkurs på Kristen videregående skole (KVS), før kalt Lyngdal Jordbruksskole. Tre av oss som har jobbet på KVS skulle dele erfaringer fra pensjonistlivet. Det skulle handle om mitt liv som pensjonist sett i forhold til å være yrkesaktiv. Jeg jobbet 16 1/2 år på KVS. Det var en rik tid, da jeg lærte mye av elevene. Enda har jeg kontakt med noen elever på facebook. Det er interessant å se hva de driver på med. 

 

Landbruksmuseet og grisehuset er borte, og i stedet har et nytt bygg kommet. 

 

Bildet er tatt av et innrammet bilde med glass. Det viser et utdrag av Lyngdal Jordbruksskole før i tida? Når er bildet tatt? De hvite flekkene skjemmer dessverre bildet.

 

Trygve Omland

Lyngdal 17.11.2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg