Svikeren ble den betrodde lederen.

Søndagens tekst  2. søndag i påsketida.

15 Da de var ferdige med måltidet, sier Jesus til Simon Peter: Simon, sønn av Johannes, elsker du meg mer enn disse? Han svarte: Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær. Jesus sier til ham: Fø lammene mine!16 Igjen, for annen gang, sier han: Simon, sønn av Johannes, elsker du meg? Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær, svarte Peter. Jesus sier: Vær gjeter for sauene mine! 17 Så sier han for tredje gang: Simon, sønn av Johannes, har du meg kjær? Peter ble bedrøvet over at Jesus for tredje gang spurte om han hadde ham kjær, og han sa: Herre, du vet alt. Du vet at jeg har deg kjær. Jesus sier til ham: Fø sauene mine! 18 Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Da du var ung, bandt du beltet om deg og gikk dit du selv ville. Men når du blir gammel, skal du strekke ut hendene dine, og en annen skal binde beltet om deg og føre deg dit du ikke vil.19 Dette sa han for å gi til kjenne hva slags død han skulle ære Gud med. Da han hadde sagt dette, sa han til Peter: Følg meg! Joh 21,15-19.

Til ettertanke:

1. Hvorfor brukes det her begge navnene  Simon Peter?   

2. Hvorfor spør Jesus tre ganger Simon om han elsker ham?

3. Hva viser at Peter elsker Jesus?

4. Hvorfor sier Peter at Jesus vet alt?

5. Hvorfor kaller Peter Jesus for Herre?

6. Hva slags død skulle Peter ære Gud med?

7. Hva forteller statuen om Jesus og Peter? Se på kroppsholdningen, ansiktene, hendene og staven.

8. Hva slags oppgave fikk Peter?

 

Statue av Jesus og Peter ved Genesaretsjøen. Bildet tok jeg i 1986. Det viser til søndagens tekst.

 

Lyngdal 8. april 2018.

Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg