Sjøfart og hagebruk i Grimstad.

Sjøfart, hagebruk og ingeniørkunst.
 

Austad historielag og Lyngdal historielag arrangerte busstur 3. juni 2018 til Sjøfartsmuseet i Aust-Agder, Norsk hagebruksmuseum og Knuden ved E 39. Som en av ca. 50 deltakere vil jeg takke våre ledere for en vellykket reise selv om varmen på ca. 30 grader var i overkant av det jeg liker. Jeg byttet skjorte en gang fordi jeg ble våt av svette. Her legger jeg ut noen bilder fra turen som kan gi små glimt av opplevelser.

Bilder:

1. Guiden i Sjøfartsmuseet var en spirituell forteller som tok oss med på hans hjemmebane. Til venstre på veggen ser vi bilde av Terje Vigen. Besøket ga meg lyst til å se nærmere på Henrik Ibsens rolle i Grimstad innen skipsfart. Jeg ble overrasket over å se en mann som gallionsfigur.

2. Utstillingen i Sjøfartsmuseet viste hvorfor Aust.Agder var det viktigste sjøfartsdistriktet i Norge på 1800-tallet. Det handlet om oppturer og nedturer, om skipsfartsnæringen og seilskip, om sjøfolk som mestret havet og sjøfart i krig og fred.

3. Ibsens urtehage i hagebruksmuseet imponerte ikke like sterkt som skuespillene hans. Blomstene var preget av tidlig og varm vår.

4. Den gamle og grå Storeika på Dønnesmoen imponerer med sin alder på ca. 400 år. Men treet har mistet noe av sin prakt. Et kraftig snøfall i mars i 1985 førte til at antallet greiner ble redusert. En brann i eika i 1995 satte også sine negative spor.

5. Knuden eller Sløyfen som noen sier, kjørte vi gjennom før i tida. Jeg tenkte ikke da på at jeg passerte ingeniørkunst og håndtverk av høy kvalitet.

6. Skiltet Knuden er en innbydelse til å ta en stopp og beundre det arbeidsfolk fikk til før i tida med enkle redskaper.

Kilde: Brosjyrer.

Lyngdal 4. juni 2018

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg