Regn, regn, regn, regn.

          REGN
          En er en, og to er to –          
          vi hopper i vand,
          vi triller i sand.
          Zik zak,
          vi drypper på tag,
          tik tak,
          det regner idag.
         
          Regn, regn, regn, regn,
          øsende regn,
          pøsende regn,
          regn, regn, regn, regn,
          deilig og vådt
          deilig og råt!

          En er en, og to er to –
          vi hopper i vand,
          vi triller i sand.
          Zik zak,
          vi drypper på tag,
          tik tak,
          det regner idag.

Vannliljen i bassenget på Dønnesmoen i Grimstad viser at vann er viktig. Uten vann, ingen vannlilje.

 

Regnet i dag minnet meg om hvordan regnet brukes i Bibelen som et bilde på virkningen av Guds ord.

Regnet gjør det Gud vil

For lik regn og snø

 som faller fra himmelen

 og ikke vender tilbake dit

 før de har vannet jorden,

 gjort den fruktbar og fått den til å spire,

 gitt såkorn til den som skal så,

 og brød til den som skal spise, slik er mitt ord

 som går ut av min munn:

 Det vender ikke tomt tilbake til meg,

 men gjør det jeg vil

 og fullfører det jeg sender det til.  Jes 55,10-11.

En gang jeg var i Israel, begynte det å regne. Det likte ikke vi fra Norge som var på reise. Guiden vår merket det. Han satte oss kontant på plass idet han sa: Regn er liv. Hver dråpe er en hellig dråpe.

Ordene regn og regne er brukt 83 ganger i Bibelen. Det viser at regn er viktig.

Lyngdal  10. juni 2018.

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg