Det regner regn i Lyngdal.

Jeg satt på kontoret og leste om sangen Blott en dag av Lina Sandell. Hun skriver at vi skal ta et øyeblikk om gangen. Det er ikke lett for bonden å leve i øyeblikket når regnet uteblir, gresset gror ikke lenger, kornet krymper og visner. Som din dag, så skal  din kraft og være, synger Sandell. Våger vi å hvile trygt i Gud hender under tørketider og tordenvær? Brått hørte jeg en uvanlig lyd. Jeg så ut av vinduet. Det var mørkt ute selv om klokka bare var rundt fire på ettermiddagen. Jeg så regn risle over plenen, varsomt og voldsomt. Jeg kjente glede stige opp fra en indre kilde. Det regner, sa det i hodet. Regner det? Ja, det regner. REGNER. Jeg fant fram mobilen og knipset et par bilder på et øyeblikk. Blott et øyeblikk…

 

Se sølvet i lufta 

Lange dråper

som stråler av sølv

daler ned

på plenen.

Lufta er full av

lekende lyder

som om det kommer fra  et symfoniorkester. 

 

Fra hustaket hopper små dråper i en livsglad dans. Sigbjørn Obstfelder hjelper oss til å finne rette ord i dette øyeblikket.

Zik, zik,
vi drypper på tak,
tikk, takk,
det regner i dag. 

Nå er det gått en times tid. Det regner ikke lenger. Jeg tenker: Å leve  trygt i Guds hånd er å bruke hvert øyeblikk til å gjøre livet best mulig for flest mulig under alle forhold. Å hvile i Herrens hånd er ikke å sovne i likegyldighet for livet i verden, men å hvile er å være uthvilt til å være aktiv for det gode. I Herrens hånd kan vi forsøke å hjelpe de som får for lite regn og de som får for mye regn.

Lyngdal 9. juli 2018.

Trygve Omland

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg