Blind får se Jesus!

Barnemøte på Å bedehus

I går 26.09.2018 kl 17 var jeg på barnemøte på Å bedehus. Vi var over 20 barn og voksne til stede. Noen nye kom også. Nå er det skrevet inn 24 barn i medlemsboka. Barna var fra ca. ni år og nedover i alder. Barnemøtet er et godt sted for besteforeldre å ta med barnebarn. Lederen, May-Britt Omland, sammen med flere voksne, var flinke til å trekke barna inn i opplegget med sang, minneord, bønn, spørsmål og loddtrekning. Jeg hadde andakt om Den blinde Bartimeus.

Bildet er tatt fra Nederlandsch Bijbelgenootschap 1967, utgitt på Andaktsbokselskapets forlag 1969.

 

Her er grunnlaget for andakten.

Les i Bibelen: Mark 10,46-52 (Matt 20, 29-34; Luk 18, 35-43)

Elevene til Jesu, kalt disipler, kom til byen Jeriko. Denne byen ligger ca. 300 m. under havet. Jeg har vært der mange ganger som guide for norske soldater på tur. Der er varmt, veldig varm, og der er mye støv i lufta, og sollyset er skarpt, og det kan skade øynene. Folk på Jesu tid var ikke så nøye med å vaske seg på hendene som vi er i dag. Alt dette, støvet, solstrålene og skitne hender, førte til at mange var skadet på øynene, og noen var blinde. Det var få mennesker som var helt friske på øynene.

Da Jesus dro ut av byen sammen med disiplene og en stor folkemengde, satt en blind mann ved veien og tigget. Han het Bartimeus, sønn av Timeus. De blinde var fattige, og det var få som brydde seg om å hjelpe dem. Jeg tror de følte seg ensomme og utstøtte. De savnet venner.

Da den blinde hørte at det var Jesus fra Nasaret som kom, satte han i å rope:Jesus, du Davids sønn, ha barmhjertighet med meg! Davids sønn var navnet på den salvede kongen som skulle frelse folket. Den blinde tiggeren ba om barmhjertighet, det vil si kjærlighet som kommer rett fra hjerte, det er inderlig godhet.

Mange snakket strengt til den blinde, og ba ham tie, men han ropte bare enda høyere: Du Davids sønn, ha barmhjertighet med meg!Den blinde Bartimeus hadde nok hørt gode rykter om Jesus. Han hadde kanskje hørt at Jesus hadde hjulpet og helbredet syke før.  Jesus skilte seg ut fra andre mennesker. I fiskerbyen Betsaida ved Genesaretsjøen gjorde Jesus en blind seende. Han la hendene over øynene til den blinde to ganger. Da klarnet synet, og han ble helbredet og kunne se alt klart. Markus 8,22-26.

Jesus stanset oppved den store folkemengden og sa: Be ham komme hit! De ropte på den blinde og sa til ham: Vær ved godt mot! Reis deg! Han kaller på deg.Mannen kastet kappen av seg, sprang opp og kom til Jesus. Hva vil du jeg skal gjøre for deg? spurte Jesus. Den blinde svarte: Rabbuni, la meg få synet igjen! Den blinde snakket til Jesus med respekt og høytid i stemmen. 

Da sa Jesus til ham: Gå du! Din tro har frelst deg. Straks kunne han se, og han fulgte Jesus på veien. Jesus frelste den blinde, fattige tiggeren. Frelst betyr her sunn og frisk. Frelse kan også bety å bli reddet fra synd og fortapelse. Da Jesus døde på korset og ble reist opp fra de døde, frelste han alle som tro på han. Du og jeg kan bare be: Jesus, frels meg, så vil han frelse deg.

Jesus, frels meg, så blir jeg frelst.

Lyngdal 27.09.2018 

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg