Bjellandsveien i Lindesnes er verd flere besøk.

I dag 28.09.2018 gikk turen igjen på Bjellandsveien  langs Bjellandsvannet i Lindesnes kommune. Innkjøringa fra E 39 på toppen av Osestadbakken er lite oversiktlig og farlig. Veien langs vannet fører oss i retning av det området der nye E 39 skal komme som firefeltsvei. Under slike turer går kultur og natur hånd i hånd. Jeg får lyst til å  fotografere og til å finne dikt som kan berike opplevelsen. 

 

 

Innbying

Vil du gje meg handa ved månens skin,

lauv du er –

Under open himmel. Over open avgrunn.

Som lauv 

er du og eg.

Fort skjelvande,

og fort borte.

Kom –

Av Tarjei Vesaas i Dikt i samling Gyldendal forlag 2007.

 

Selv om det har vært lite frost enda, har noen blader blitt røde og gule. Enkelte rognebærblader  rødmer allerede i kjærlighet til høsten. De står som stoppsignaler langs veien. Jeg stoppet, stanset, sto og beundret de røde bladene som er rike på fingre. I år så jeg ikke mange rognebær. Var det derfor eplene i hagen vår var oppsøkt av mye makk?

 

Virkninger av stormenes herjinger var synlig langs veien. Falne trær talte sitt tydelige språk. Men jeg undrer meg over hvorfor de fire trærne på bildet er sagd over høyt opp på stammen.

 

Inne i skogen mellom høyreiste grantrær så jeg et steingjerde. Det førte til at jeg måtte finne fram Paal-Helge Haugens dikt (steingjerdet) fra 1979. Det begynner og slutter slik:

det var steingjerda 

som batt verden

saman

dette er slitets steinar

dette er historiens skrift

 

Her ser vi en stol med lange, slanke bein. Det er sete for en jeger. Vi står foran jakt på elg, hjort og rådyr. Brukes slike stoler i dag? 

Se mer om opplevelser langs Bjellandsveien:

Turtips i Lindesnes kommune: Bjellandsveien (trom)

E 39 og Bjellandsveien i Lindesnes kommune (trom)

 

Lyngdal 28.09.2018.

Trygve Omland

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg