Samenes nasjonaldag en fest- og frihetsdag.

”Samenes nasjonaldag er 6. februar. Dagen er også kalt Samefolkets dag, og er en felles feiring for samer i Finland, Norge, Russland og Sverige.
Avgjørelsen om at 6. februar skal være Samefolkets dag ble tatt av den 15. nordiske samekonferansen, som møttes i Helsingfors i 1992.
Datoen ble valgt for å markere det første samiske landsmøtet som samlet samer fra Norge og Sverige i Trondheim, 6.–9. februar 1917.
Fra 2003 er 6. februar offisiell flaggdag i Norge.”
Kilde: Store norske leksikon.
Jeg gratulerer Samefolket med nasjonaldagen 6. februar. Storsamfunnet har mye å lære av dere. Vi har behov for å lytte til deres stemmer i takknemlighet og ydmykhet. Dere beriker oss med deres kultur og kunst, og deres kamp for å ta vare på naturen. I en tekstsamling for videregående skole fant jeg et kort dikt som sier mer enn vi skulle tro med få bokstaver og ord.
Jeg lager en joik

Jordaksen tipper.
Jeg kan se sola igjen.
Jeg lager en joik.

Fra I Stallos natt, 1984, av Ailo Gaup født 1944, samme år som jeg ble født.

Jeg har opplevd den første soloppgang etter mørketida i Vardø januar 1992. Det var så mektig at jeg kunne trenge evnen til å joike.

Jeg ser for meg samer i Skibotn i Nord-Troms sommeren 1992, da jeg vikarierte som prest i Lyngen prestegjeld. Samene var på stevne for læstadianere i Skibotn kapell som var fullsatt. Ca. 360 kom til Herrens nattverd. Gudstjenesten varte i tre timer. Jeg var alene som prest, men ledere for stevnet hjalp meg med å dele ut nattverd. Jeg kunne gå ut av kapellet for å hvile litt. De læstadianske vekkelsene og bevegelsene har betydd mye for mange samer.
Bildet av de tre kvinnene tok jeg under læstadianerstevnet i Skibotn kapell sommeren 1992.
Lyngdal 6.02.2020.
Trygve Omland

1 kommentar
    1. I think this is among the such a lot important information for me.

      And i’m happy studying your article. But want to remark on few basic
      things, The website style is great, the articles is actually excellent : D.

      Just right process, cheers

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg