Minne 3 fra Skolelaget 90 år: Julekort med Guds Sønn i sentrum

 

Julekort fra Norges kristelige Student- og Skoleungdosmlag 2002 laget av Liv Eitrheim med tittel Inspirasjon.

Julekort fra Munn- og Fotmalende Kunstneres Forlag A/S, malt av Jolanta Borek med tittel I stallen.

Julekort made in Bangladesh: Handcrafted by Bangladeshi Women 2005.

Blir julekortene i 2014 erstattet av sms, e-post, facebook eller instragram? Hvordan virker de nye mediene inn på innholdet i vår julehilsen? Er Jesus sentral i bildene vi sender? Eller blir det korte budskap uten kristne motiver?

 I mange år ga Norges kristelige Student- og Skoleungdomslag ut egne julekort med kristent budskap. Kortene skilte seg ut på flere måter. For det første sto Jesus i sentrum både som barn i krybben og voksen mann på korset, og for det andre hadde julekortene bibelord. Lagets julekort skilte seg også ut ved sin kunstneriske utforming.Solveig Tjørhom i Sandnes kristelige gymlag solgte 1400 julekort i 1972. En person kjøpte 100 som han skulle selge videre.

 Jeg gikk inn i en bokhandel før jul 1972 og spurte etter julekalender og julekort med bibelske motiver. Der var ingen kalender med bibelske motiver, og bare noen få julekort med kristne motiver.

Jeg ble intervjuet av en journalist i Stavanger Aftenblad i desember 1972 for å si noe om Aksjon Kristen Høytid. Jeg viste da til et julekort fra Laget med korset som bakgrunn for Maria med barnet. Journalisten tente da brått og ble engasjert. Hun bøyde seg over skrivepulten og ga meg en heftig formaning: La oss ha ublandet glede i julen. Da er det barnet vi minnes. Trekk ikke inn korset nå. Jeg er glad for Jesu død for våre synder, men ta en tekst om gangen, en høytid om gangen. Journalisten hadde vært søndagsskolelærer i 40 år. Jeg tok en tekst om gangen, fortalte hun. Til meg sa journalisten: Det er en farlig linje du følger. Du bør alvorlig ta opp ditt syn til revisjon. Journalisten endret ikke mitt syn, men satte spor i sinnet mitt.

Jeg ser i dag 25.11.2014 at hun hadde et pedagogisk poeng i å konsentrere seg om en tekst og en høytid om gangen. Men sammenhengen mellom kristen jul og kristen påske må være synlig.

 

Trygve Omland

25.11.2014

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg