Beboere i Amerika besøker slekt i Lyngdal.

Kjente og ukjente slektninger kan plutselig få en spennende betydning. 

Onsdag 22. August 2018 ble jeg invitert til et møte med fire ukjente slektninger fra Amerika. De var på reise i Norge i ti dager blant annet til Bergen og Oslo. Minibyen Lyngdal fikk æren av å ta imot dem på Paulsens Hotell i to netter og en dag.  Ådne Fardal Klev spurte om jeg ville være med å vise dem et par steder i Lyngdal som har relasjon til slekta deres. Jeg er firmenning til to av dem i følge Ådne, og da er det nært nok for å møtes. De fire fra Amerika hadde ikke vært i Norge før.

Navnene på amerikanerne ver Christine Abrahamson og John Abrahamson som er barnebarn til Alfred Abrahamson, videre Alfred Abrahamson og Susan A. Abrahamson. Alle var bosatt i Wisconsin i USA.

Bildet nedenfor viser de fire  utenfor Paulsens Hotell, pluss Anne Kristin Klev og meg. 

Min slektslinje til mine to firmenninger er farmor Ragna Gustava Omland f. Årnes, den 28. September 1889. Hun giftet seg 29. Juni 1911 og flyttet fra Årnes til Omland. Derfor kjørte vi til disse to stedene, Årnes og Omland.

 

Ådne Fardal Klev til høyre forteller om stedet vi er på nå, og det er  Årnes, der min farmor Ragna Gustava kommer fra. Her var jeg på slektsstevne for ca. 37 år siden. Det gamle huset er revet, og nytt er kommet opp.

 

Bildet viser døra inn til doen i uthuset på Omland. Kalde vinterdager måtte det være ufyselig å gå fra huset til doen. Jeg var  med mine foreldre til Omland på sykkel og med bil for å besøke  bestemor og bestefar på Omland. 

 

Bilde av min bestemor på Omland, Ragna Gustava, som er med på å knytte slekta sammen og skape kontakt mellom Amerika og Norge lenge etter at hun døde . Gustava hørte til en søskenflokk på elleve. 

 

 

Vi  er tilbake på Paulsens Hotell for å informere litt til om slekt og familie i Lyngdal. Kunnskap om slekt og familie kan skape spennende opplevelser og nye kontakter. Vi liker å finne ut hvilken sammenheng vi hører hjemme i. Også i framtida må det være mulighet for å finne sitt eget slektstre.Vi trenger røtter. Olav Mostøl skriver:

Rotfeste

treng 

eit menneske

for å bere

bører i motvind.

 

Lyngdal 26. august 2018.

Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg