A. Skaaheim og P. Lønning om Jesus Kristus

Stedfortrederen Jesus Kristus

To store ledere i Jesu Kristi kirke i Norge døde for kort tid siden. De var tjenere og hyrder i ulike sammenhenger, men de hadde et felles budskap om Jesus Kristus som vår stedfortreder.


Se, korset er tomt. Se, Jesus døde i vårt sted. Se, han lever i dag som vår stedfortreder for Guds ansikt.

 

Den ene lederen, Anfinn Skaaheim (1939-2016), var min overordnede en periode i Norges kristelige Student- og Skoleungdomslag. Han var veldig opptatt av å forkynne rett om Jesus helt fram til han døde. I Agenda 3,16 nr 8/2016 sier han: Bibelen tegner en Jesus som kommer, ikke bare for å være vår venn, men vår stedfortreder, en som ikke bare lider med oss, men først og fremst for oss.

Den andre lederen som døde for kort tid siden, er Per Lønning (1928-2016). I Dagen.no den 2. april 2015 sier han blant annet: Det som gjør Jesu død så enestående er at den er stedfortredende. Hans død er vår død. Den siste strid med døden, den siste kampen, kommer vi ikke utenom. Men både i fortvilelse og i takk kan vi huske at han døde vår død. Vi har ikke noen annen vei videre enn Ham.

Budskapet om Jesus Kristus som vår stedfortreder bør bli tydeligere i forkynnelsen framover. Skaaheim og Lønning tegnet for oss en bibelsk Jesus som vi trenger å høre mer om.

Hva betyr det at Jesus er vår stedfortreder?

Mitt vitnesbyrd er dette:

Jesus, Guds Sønn, som er ett med oss i alt, han er vår representant og stedfortreder overfor Gud. Han tok på seg den straffen vi fortjener for våre synders skyld, for våre forsømmelser og vår egoisme og alle våre bomskudd på Guds bud. Det Jesus gjorde, det gjorde han i vårt sted, på våre vegne, for oss. I Guds øyne var det som vi selv gjorde det. Vi må aldri bli trøtt av å tale om Jesus som vår stedfortreder innfor Guds ansikt. Igjen og igjen må vi forkynne kjernen i vår kristne tro til stadig nye generasjoner.

Tekstvalg og foto: Trygve Omland

25. august 2016.

2 kommentarer
    1. Så Gud sendte seg selv slik at han kunne torturere seg selv, og dermed tilgi noen andre? Makes sense…..
      Og hvilket offer gjorde egentlig Jesus? Om man er udødelig: er det da et offer å bli korsfestet? Jeg kan vise deg millioner av mennesker som har gjennomgått mer lidelse enn Jesus.

    2. Til Runar
      Trygve: Jeg tror budskapet om Jesus som stedfortreder for oss må åpenbares ved Den Hellige Ånd. Troen på Jesus gir meg del i Guds trofaste kjærlighet og frihet fra Guds reaksjon som straff og frihet til å aksjonere for nestekjærlighet og tjeneste for medmennesker.

      Takk for respons på budskapet. Jeg ønsker deg en god helg. Hilsen Trygve Omland

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg