Gårdsdrift på Rom i Lyngdal i 1950-60-årene

 

Bildet: Tørt høy skal inn i låven på Rom i Lyngdal.
Fra venstre Bjarne Rom, Olene Rom, Andreas Omland og Trygve Omland på høylasset. Hesten Blakken drar lassset.

Bildet er vel fra slutten av 1950-årene.

 

Fra hester til maskiner

*    Mine foreldre kjøpte grn 156 brn 1 den 4.01.1950.

*      Areal dyrket mark var 18 dekar i 1950.

*      Mine besteforeldre og mine foreldre bodde i hver sin ende av huset.

*       Tre generasjoner bodde sammen, jeg, mine foreldre og mine besteforeldre.

*       Begge foreldrene måtte arbeidet både på gården og i et annet yrke.

*      Pappa hadde i 1953 andelsbrev i Lyngdal Meieri for kr 35.

*       I fjøset 1957 hadde vi tre kuer, kalv, hest, gris, ca 15 høns, 1961 fire kuer.

*       Hestene Blakken og Møller var arbeidsdyr som dro tunge lass. Vi brukte dem ikke som ridedyr.

*       Det meste av høyet tørket vi på hesjer eller rett på marka.

*       Vi leide M. Håland med traktor og A. Lindland med skurtresker. Tidligere måtte man stå tidlig opp for å slå gresset med hest og slåmaskin.

*       Før vi fikk melkemaskin, melket vi med hånd. Det var et krevende fagarbeid og tungt.

*       Gjødsel og dyrepiss lesset vi med greip og pøs i ei kjerre.

*       Slåttegraut var en feststund da høyet var i hus.

*       Rester etter tobakksplanter i taket i løa vitner om en tid med mindre kunnskap om farene ved nikotin.

*       På gården markterte vi julehøytiden med juletre i fjøset og nek til fuglene i et tre ute.

Dette er bare en kort oversikt noe av det slitsomme og spennende livet på gårdsnr 156 brn 1 i 1950-60-årene. Jeg kom til denne gården da jeg var nesten 6 år i 1950. Det var en rikdom å vokse opp på en liten gård. Livet var variert og lærerikt.

Trygve Omland

4. mars 2014

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg