Petra Rom mellom Lyngdal og Amerika

 

 

Den amerikanske byen

Under planarbeidet for Lyngdal for noen år siden ble Rom kalt den amerikanske byen. Ved første øyekast kan det virke tullete. Tøys, vil noen si.

Men har det likevel noe for seg å tenke på trafikken mellom Amerika og Rom. Hvor mange reiste over der fra Rom? Jeg vet ikke. Men jeg husker at Amerika kom sterkt inn i min barndom og oppvekst. Jeg lærte litt engelske av Petra Rom før jeg var seks år. Hun var utdannet sykepleier og hadde praksis Amerika. Thorvald Hagen forteller at hun var flink til å dele sin kunnskap om helse og sykdom. Jeg minnes at det ble sendt bud etter henne når det trengtes nattevakt over de som lå dødssyke. Når noen døde i heimen, og det gjorde de aller fleste, sendte de bud på Petra, forteller Thorvald.

Som ung pike kom Petra Rom med i den evangeliske frikirkevirksomheten i Amerika. På et omkring sytti år gammelt bilde tatt under et bryllup i New Jersey finner vi Petra Rom blant medlemmene av sangkoret. Allerede den gang lot hun sin stemme høre i forsamlinger.

Siden 1919 har Petra hatt sitt hjem på Rom i Lyngdal. Dit kom hun og mannen Hans. De ble gift i USA, og her drev de sin store og fine gård. Petra forteller videre. For min del har jeg ikke vært forkjølt siden jeg var i Amerika. Altså for 62 år siden.

Kilde: Farsunds Avis 1981, da Petra var 90 år, altså født i 1891.

Trygve Omland

5. mars 2014

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg