Steingjerdene på Rom i Lyngdal er kulturskatter

 

Steingjerder kulturskatter

Skal vi sette oss ned på et steingjerde på Rom i Lyngdal og samtale om våre kulturskatter? Da må vi bl a snakke om steingjerder. Diktet (steingjerde) av Paal-Helge Haugen kan da være et godt utgangspunkt.

(steingjerde)

 

det var steingjerda

som batt verden

saman

 

strake band frå elva

til fjellet

varme å sitje på

i sommarkvelden

 

steinene kila inn

mot kvarandre

med uendeleg tolmod:

tid og nevar

 

slåtteteigane tett inn til gjerdet

fullmogne og klare for ljåen

tykk eng mot stein:

slik fekk vi først sjå

at det er mogeleg

å forandre verden

 

dei gamle slo kvart einaste strå

og raka vel etter seg

etterpå kvilte dei

studde seg mot steinen

som ryggen til ein gamal ven

 

ennå er dei der

over steinlinjene i landskapet

hender

usynlege i lufta

som vengeslag

om du vågar n?rme deg

 

dette er slitets steinar

dette er historiens skrift

Nokre kommentarar

I sin analyse av diktet seier Anniken Greve at ein i første fase, som er tilbakeskodande, møter barndomslandskapet og at steingjerdene er bindingsverket i dette landskapet. Andre strofe gjer dette tydelegare og syner korleis steingjerda skapar ei sosial verd. Det er likevel sett i eit vidvinkelperspektiv, i dei neste strofene blir dette perspektivet snevra inn og vi ser sjølve steingjerda: Kva som må til for å lage dei og kva steingjerdet legg grunnlaget for. Den femte strofa er den einaste forteljande strofa i diktet.

Dei to siste strofene er diktet si nåtidsfase. Biletet er av hendene som i fortid bygde steingjerdene for mange år sidan og slik la grunnlaget for livet i dag. Anniken Greve skriv: «Vi kan se i diktet ikke bare et bilde av tilværelsen på de indre bygdene på 50-tallet i Norge, men like mye strevet til intellektuelle på 70-tallet med å gi dikterisk form til en politisk omveltningsvisjon som samtidig var lojal mot den småkårsverdenen de kjente. At diktet er forankret i sin egen tid på denne måten hindrer det ikke i å kvalifisere som tenking om tid, for oss, for vår tid.» Så konkluderer ho: «For oss er historiske tidsskiller en realitet, og Paal-Helge Haugens dikt kan leses som en tekst som eksponerer og reflekterer over et slikt tidsskille. Den artikulerer både tapsdimensjonen og håpet som knytter seg til muligheten for historisk forandring, uten å ha funnet fram til forsoning mellom de to.» http://www.setesdalswiki.no/wiki/%28steingjerde%29

Diktet (steingjerde) har jeg brukt i Farsunds Avis under meninger, og i Lyngdals Avis sammen med Sigjørg Utland.

Viser frem kulturskatt

www.lyngdalsavis.no

? Steingjerdet kan skille det livet som har vært, og det nye som er i ferd med å vokse frem.Av Trygve Omland – Video: Sigbjørn Utland Steingjerd…

 

Trygve Omland

10. mars 2014

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg