Vask av klær i Litleåna på Rom i Lyngdal

 

Litleåna mellom Herdal og Hagen

Viktig utstyr når tøy skulle vaskes

Vaskemaskinen velter tøyet automatisk rundt og renser all slags skittent tøy. Mens tøyet blir vasket og tørket, kan vi sitte, stå eller stelle med andre saker. Slik var det ikke før maskinene overtok tungt arbeid fra menneskene.

Noen bruddstykker av minner rumler rundt i hodet. Minnene fører meg bort til Litleåna mellom Herdal og Hagen. Jeg tar bilde av elva som danser nedover i brå bevegelser med hvite krølletopper.

Der du ser elva på bildet, tror jeg kvinner på Rom kom med tunge pøser eler spann fulle av skitne klær. Det rene, rennende, levende vannet i elva var et middel til å mestre kunsten å kle hele familien i rene klær. Kvinnene satte sin ære i å ha rent tøy på små og store. Jeg lurer litt på om de hadde tøyet i kokende vann i store gryter? I alle fall var vannet i elva et ideelt middel til å skylle ut skitt og såpe fra tøyet.

Når kvinnene syklet eller spasert hjem med det rene tøyet, duftet det friskt. De kunne også glede seg over drøs om dagens lokale nyheter. Fellesskapet mellom naboer var blir nærere, ja, det hadde fått ny næring, kan vi vel si.

Vask av klær var også et arbeid inne i huset og på tunet hjemme. Jeg ser for meg store gryter til å koke tøy i, bølgete vaskebrett til å gni tøyet på, vaskestamp med et langt skaft, vaskebaljer i ulike størrelser, hjemmelaget såpe og snor til å tørke tøy på.

Kjønnskvotering var ikke tema i min oppvekst fra 1944, når det gjaldt vask av klær eller i andre sammenhenger. Mennene visste lite om kunsten å vaske klær og slitet med skitne klær. Siden jeg er mann, har jeg kanskje skrevet noe her som er feil eller mangelfullt. Jeg vil gjerne vite fakta fra de som vet mest om vask av klær, og det er uten tvil kvinnene.

Kvinner ved en elv var ikke et fenomen bare på Rom i Lyngdal. Apostelen Paulus gikk ned til en elv utenfor byen Filippi hvor han mente det var et bønnested. Der satte han seg ned og talte med kvinnene som var samlet. Det førte til at en velstående forretningskvinne med navnet Lydia ble døpt sammen med hele sin familie. Slik kom kristendommen til Europa. Siden har mange kommet og latt seg døpe og fått sine synder vasket bort, idet de har påkalt Jesu navn. Det rennende vannet i elva er et bilde på et middel Gud bruker når han renser oss fra all slags skitt i tanker, ord og gjerninger.

Kvinner ved en elv kan gi oss mange aktuelle og historiske tanker.

Trygve Omland

20. mars 2014

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg