Drikkeplasser for hester

Hvor finner vi drikkeplasser for hester i dag?


Da jeg vokste opp i 1950-årene, var det vanlig med drikkeplasser for hester langs veiene. Jeg husker spesielt en drikkeplass ca 20 m fra den skarpe svingen i Høylandsveien på Rom i Lyngdal. Der stoppet hesten vår på vei til Birkestøl. Jeg ser for meg hesten med reisekjerre, min spenstige bestefar og min store bestemor. Hesten visste nok at han skulle stoppe ved drikkeplassen. Der rant det friskt vann i en liten bekk, og et støpt, firkantet kar samlet opp vann til hesten. Drikkeplassen ga både hesten og vi mennesker en pust i bakken. Jeg mener at det også var en drikkeplassen i bunnen av Høylandsveien i nærheten av Lyngtunet. Mellom Herdal og Romssletta var det også en drikkeplass ved den gamle, svingete veien langs Lilteåna. Jeg legger her ut et bilde av en liten bekk som kanskje kunne passe som drikkeplass mellom Herdal og Romssletta, og et bilde der drikkeplassen var nær den skarpe svingen i Høylandsveien.


Jeg savner drikkekarene. Hvor har de blitt av? Kan vi få tilbake noen drikkekar der hestene drakk før i tiden. Er det noen jenter med hest som kan få på plass noen drikkekar igjen?


Hester består av 60?70 prosent vann. Væsketap som overstiger 10 prosent av kroppsvannet, kan være livstruende. Fri tilgang til vann, spesielt på varme dager, er livsviktig. Det viser seg at hestene drikker godt selv om det er kaldt ute.


Vannforsyningen til hester må være ren og sikker, da en hest har behov for opptil 50 liter vann i døgnet alt etter bruk og størrelse.


Trygve Omland
30. mars 2014.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg