Guds hånd griper inn

 


Guds hånd er en åpen bibel.

Bildet av Bibelen er fra Annie Berntsen Skaus bønnested og bønnestein i Hong Kong.

Har du et bildeord som har hjulpet deg flere ganger?

Jeg har et slikt ord fra Gud som har hjulpet mange ganger. Det er Salme 37,5. I oversettelsen fra 1930 leser vi: ?Sett din vei i Herrens hånd og stol på ham! Han skal gjøre det;? Gud Herren skal gjøre det som er etter hans vilje. Vi og andre han hindre Gud i hans gode gjerning. Vi kan be: Far i himmelen, la viljen din skje på jorden som i himmelen.

I bibeloversettelsen fra 2011 leser vi:? Legg din vei i Herrens hånd! Stol på ham, så griper han inn.? Gud Herren griper inn gjennom en prosess eller plutselig som en soloppgang eller som et lynnedslag. Gud rekker ut sin usynlige hånd for å gripe tak i vårt synlige liv. Hans hånd er ikke for kort til å nå ned til deg og meg på bunnen eller i dypet.

Hensikten med Herrens hånd er å skape trygghet under prøvelser og påkjenninger. Du ser noen ganger at andre mennesker kommer lettere gjennom livet enn du. De opplever mindre plager. Du har kanskje blitt såret. En har vært stygg mot deg. Du kjenner på sinne, kanskje hat og lyst til å ta hevn.

Herren viser deg en annen vei, en klok vei, visdommens vei. Legg din vei fra fortiden i Herrens hånd, legg din vei i her og nå i Herrens hånd, ja, legg din fremtidsvei i Herrens hånd.

La vonde tanker og vonde minner ligge i Herrens hånd. La mennesker som har såret deg og skuffet deg bli værende i Herrens hånd. Legg fra deg mangler og misgrep i eget liv i Herrens trauste og trygge hånd.

Jeg leser i min dagbok fra 1965.  Jeg har sviktet. Jeg har ikke gjort arbeidet mitt godt nok i bønn og forberedelse i Kristiansand kristelige studentlag. Jeg kjenner på Guds dom. Jeg leter i bønn frem og tilbake i Bibelen for å få noe hjelp. Øynene stanser ved Salme 37,5. Sett din vei i Herrens hånd og stol på han!  Han skal gjøre det. Der fant jeg hvile og ro. Der og da svarte Gud på min bønn.

Seks år seinere – sommer en 1971 – ble jeg ordinert i Lund kirke til å være feltprest på Evjemoen. Jeg var da sterkt preget av sorg og savn etter pappa som brått døde 5. oktober 1970 kun 57 år gammel. Mamma var midt inni en dyp sorgprosess. Vi orket ikke å ha ordinasjonen i Lyngdal kirke. Med en fremtid som prest uten pappa til stede grep jeg til Herrens hånd. Jeg vitnet i Lund kirke ut fra Salme 37,5.

Nå er det snart 42 år siden jeg ble ordinert til prest. Mye har endret seg siden da. Lund gamle kirke er brent ned, men Herrens hånd har grepet inn. Gud har bygd en ny kirke ved hjelp av mange menneskehender. Biskopen som ordinerte meg til prest, og presten som jeg ble ordinert sammen med er døde. Men Herrens hånd bærer oss videre gjennom livet. Mamma døde i 2007, men hennes vitnesbyrd lever videre. Herrens hånd griper inn i ulike faser av livet og gjør Guds gjerning.

Høsten 1987 var jeg i oppbruddsstemning fra tjenesten som prest i Søgne prestegjeld. Dørene som jeg banket på for å fortsette som prest i en menighet, ble stengt for meg.  Jeg fikk da et spørsmål fra kretssekretæren i Det norske Misjonsselskap, Tom Nikolaisen, om å begynne som områdesekretær i vestdelen i Vest-Agder. Da opplevde jeg Herrens hånd grep tak i min usikre hånd.

Jeg skal gi noen eksempler på hvordan Gud bekreftet min vei videre ved ord fra Bibelen.

Jeg talte med en kvinne i Greipstad høsten 1987 om gravferda til hennes mann. Har du et bibelord som du ønsker jeg skal bruke, spurte jeg. Salme 37, 5, sa hun.

Jeg var høsten 1987 på konfirmant- og ungdomsweekend på Knaben. Hvilket bibelord tror du jeg fikk høre under et vitnemøte? Ganske riktig. Salme 37, 5.

 Et par dager seinere talte jeg på et ungdomsmøte på Rosseland bedehus.  Hvilket bibelord tror du en gutt åpnet møtet med? Helt riktig. Salme 37, 5.

I denne tiden som jeg var på leting etter Guds vei videre, fant jeg frem gamle kjærlighetsbrev som jeg hadde skrevet til hun som ble min kone. Kan du gjette hvilket bibelord jeg fant der? Selvfølgelig Salme 37, 5.

Ser du at dette ordet fra Gud passer inn i alle slags situasjoner?

Jeg er i Herrens hender i alt som med meg skjer, I smil og gråt jeg kjenner at Herren er meg nær. Vi kan frimodig synge videre på denne sangen: Jeg er i Herrens hender.

Trygve Omland

2. april 2014.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg