Lyngdal Bilverksted på Rom i Lyngdal

 

Trygvald Staalesen foran verkstedet under bygging.

Lyngdal Bilverksted på Rom i Lyngdal

Dette er også en del av Lyngdals historie. Denne historien startet og ble avsluttet i min tid, forteller Staale Staalesen.

Pappa, Trygvald Staalesen, arbeidet før og under krigen på verksted i Alleen.
Han fortalte at det var ganske slitsomt å ligge under bilene å reparere, spesielt om vinteren,.
Han hadde en drøm om å bygge sitt eget verksted på Rom.

Dette fikk han til. Bildet som han står foran, er verkstedet under bygging.
Han bygde graver som bilene kjørte inn over. Man kunne da stå under bilene å arbeide.

Dette gikk bra en stund, men av flere grunder ble det ikke mulig å drive videre.
Det ble leid ut til han som bygde Troll biler i Norge. Det var ikke liv laga. Det ble vel bare bygde 2-3? Trollbiler.

Det har siden vært forskjellige aktivitet i bygningen.

Når jeg nå kjører forbi, ser jeg at det er fullstendig jevnet med jorden.

Dette ble veldig kort om Lyngdal Bilverksted.

Kilde: Staale Staalesen skriver på facebook 4. april kl. 19:56 i 2014, og jeg har redigert det litt.

 Arne Kjell Bringsjord Bygget ble revet i fjor (2013) og lå der som rundkjøringa i Presthølen er i dag. Det ble bygd stort sett av tyske krigsfanger etter krigen (1946). Har en mistanke om at han som står i steinhaugen foran bygget er Trygvald Stålesen?

5 kommentarer
    1. Hei hei. Kjempe fin blogg dere har her. Kom over den da jeg søkte etter info om bilverksted som jeg nettopp skrev et innlegg om. Ta for all del turen innom bloggen min en dag og legg gjerne igjen en kommentar om ønskelig. Hilsen Ingrid http://hillegom.nu

    2. Hei Trygve 🙂
      Veldig fin blogg du har skrevet her. Fant det da jeg søkte verksted på google. Skrev nylig selv en blogg om verksted. Ta gjerne en titt og en liten kommentar er alltid hyggelig 🙂
      Mvh
      Kristian

    3. Hei hei 🙂
      Mitt navn er William og skriver blogg, nylig om verksted faktisk. Hyggelig at andre også gjør det 🙂
      Les gjerne om du finner tid og kommenter på om det er noe du syns om den 🙂

    4. William:
      Takk for responsen. Min far, Andreas Emanuel Omland, som døde i 1970, arbeidet en periode på Landrud bilverksted i Alleen. Nå er det blomsterbutikk og bensinstasjon og kiosk der.

    5. Kristian:
      Takk for responsen. Min far, Andreas Emanuel Omland, som døde i 1970, arbeidet en periode på Landrud bilverksted i Alleen. Nå er det blomsterbutikk og bensinstasjon og kiosk der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg