Telegrammer med godt budskap

 


Bildet: Prekensamling av dr. Martin Luther skrevet med gotiske bokstaver og telegram til min oldemors 90 årsdag i 1946

Hvilke endringer har skjedd innen kommunikasjon siden vi fikk telegrammer via Televerket? Hva slags minner har vi om Televerket i Lyngdal før i tiden?

Jeg fant, jeg fant. Hva fant jeg? I dag fant jeg tilfeldigvis ni telegrammer fra Telegrafverket som var datert 1946, Kyrkjehelsing fra januar 1949 og en sang uten dato og forfatter. Alt lå skjult inni i en gammel prekensamling av dr Martin Luther skrevet med gotiske bokstaver. Han levde i Tyskland fra 10.11.1483 til 18.02.1546. Boken som er på over 600 sider, kom ut i Bergen i 1858. Den innholder prekener over alle søndager og festdagers evangelier og epistler, samt lidelseshistorien og en kort beskrivelse av Martin Luthers ?Levnet og Portrait?.

Jeg fant, jeg fant. Hva fant jeg? Jeg fant røtter som er felles for mange i Lyngdal før i tiden. De fleste som levde i Lyngdal på 1800-tallet, hørte til i den evangelisk-lutherske statskirken. Salmebøker og kirke- og huspostiller var viktige bøker å ha i huset. Boka jeg fant har tykk, slitesterk innbinding, og bladene er solide og preget av høy alder, noen blader er merket av tidligere fuktighet.

Vi kan se for oss hele familien samlet i heimen om søndag mer eller mindre frivillig for å høre husfaren lese fra en huspostill. Alle var opplært til å vise disiplin og sitte stille, lenge, lenge, tenker jeg. De var samlet for å bli oppbygget av evangeliet, det gode budskapet fra Bibelen og Huspostillen. Det var som de lyttet til et telegram fra det himmelske Televerket.

Ett av de ni telegrammene jeg fant fra Televerket i Lyngdal skilte seg ut. Det var langt, det hadde 63 ord, mens det korteste var på 10 ord. Sju telegrammer var datert 2.12.1946 som er den dagen da min oldemor på Rom, Tomine Eilertsen Rom, ble 90 år. Det lange telegrammet som skilte seg ut, var datert 30.11.1946, og det sluttet slik: ?Kaken kommer med jernbanen dit. Haaper den naar frem i Rette tid.? Telegrammet og kaka kom fra Sandnes. Jeg håper at oldemor fikk spise av denne langreiste kaka på 90 årsdagen den 2.12. Ett telegram til kom fra Sandnes, fire fra Kristiansand. To fra Lyngdal og ett fra Oslo. Telegrammet fra Oslo kom en dag for seint, men klokkeslettet var presist kl 10.05. Vennene eller familien i Oslo kom med sin hjerteligste gratulasjon og hilste min oldemor til 95 årsdagen. Oldemor ble ikke 95 år, men 93. Det var vel ikke lett å være nøyaktig oppdatert i Oslo mange mil unna på fødselsdato og fødselsår. Telegrammene kom fram med sitt gode budskap, selv om det tok lenger tid enn SMS, facebook og telefon. Alle ni telegrammene var skrevet med vakker og tydelig håndskrift, unntatt det lange telegram fra Sandnes. Det var skrevet på skrivemaskin. Avsender var Anna Asheim Soma. Telegrammene til oldemors 90 årsdag ble ikke slettet. Derfor fant jeg dem i en prekensamling utgitt i nytt opplag i 1858. Ragna Sofie Gurine hilste min oldemor med Esaias 54,10, her sitert etter bibeloversettelsen fra 1930 som var i bruk i 1946. ?For fjellene kan vel vike, og haugene rokkes, men min miskunnhet skal ikke vike fra dig, og min fredspakt skal ikke rokkes, sier Herren, han som forbarmer sig over dig.?

Det himmelske Televerket og det jordiske Televerket kom med godt budskap som vi har gode grunner til å ta vare på. Er vi i dag for raske til å trykke på knappen der det står SLETT?

Trygve Omland

14. juni 2014

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg