Nordsjøvegen fra Egersund via tunneller til Finnøy

Tilgivelse skapte fornyelse på en skolelagsleir

Vi reiste langs kysten i Rogaland på Nordsjøvegen fra Egersund  via tunneller til Bru, Rennesøy og Finnøy. Den siste tunnellen til Finnøy kostet kr 150 å kjøre gjennom. Bildet er inngangen til Utsyn ungdomssenter på Finnøy. Utsyn er et kristent leirarbeid. Hvert år blir det arrangert leirer som samler flere hundre barn og unge. Jeg var leder på en skolelagsleir her i 1970-årene. Et par gutter fra øya kom til leiren etter at det skulle være ro, De laget problemer for oss. Men neste dag kom de tilbake og ba om tilgibvelse for oppførselen kvelden før. Det skapte fornyelse blant oss på leiren. Gode minner å ta med seg inn i 2014.

Tørr sommer

Vi rastet her mellom Helland og Egersund.

Dalane Folkemuseum.

Her kan vi velge mellom å sove i en vugge eller et skap. Jeg er for lang for begge soveplassene. Hva velger du?

Egersund kirke

Her hadde jeg en vielse 14.mai 1994. Kirka sto åpen 10. juli 2014 da vi var der, Vi gikk inn og lyttet til kraffuill orgelmuisikk, Verten hadde fått mer enn nok av den voldsomme musikken, ga hun klart uttrykk for. Jeg minnes tilbake til vielsen for 20 år siden. Da sa jeg blant annen etter Ludvig Hope at heimen er rota og ryggen i ei sant kristenliv og i alt sant menneskeliv.

Obrestad fyr

Her kunne vi ikke betale med visakort. Husk kontanter viss du skal besøke fyr og ønsker å spise enkel mat. Vi levde for moderne i tiltro til visakortets fortreffelighet. Etter besøket på Obrestad kjørte vi til Hå prestegård.. Der kunne vi bruke visakort, men betalingsterminalen var nettopp stengt da vi kom fram. Ha mat med viss du skal reise langs Nordsjøvegen.

Bethel bedehus på Finnøy

Det ble innviet i 1878, og er det eldste bedehuset i Ryfylke som er i bruk.

Hesby kirke på Finnøy vokser

Et lite frø i litt jord bruker Gud for å skape noe stort. Jeg kom på Jesu ord i Mark 4,31-32 Guds rike er som et sennepsfrø. Når det blir sådd, er det mindre enn noe annet frø på jorden,
men når det er sådd, vokser det opp og blir større enn alle hagevekster og får så store greiner at himmelens fugler kan bygge rede i skyggen av det.

Kan vi ikke si det samme om et lite frø i kirkeveggen og kirken i dag?

Stavanger Domkirke

Her var vi med på meditasjon kl 21, stillhet, bønn og Guds ord. På veggen fant jeg et bilde av 18 søsken som levde for lenge siden. Bare tell om du ikke vil tro det. Jeg kom til å tenke på  1 Mos 1,28 Gud velsignet dem og sa til dem: Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over alle dyr som det kryr av på jorden.
Jeg er enebarn. Barn har ulik oppvekst både før og nå.

Sau på Kvernaland

Da vi skulle reise videre fra et hyggelig besøk hos familie, møtte en sau oss. Var det for minne oss om at vi alltid må tenke på den bortkomne sauen?

Luk 15,4
Jesus sier: Dersom en av dere eier hundre sauer og mister én av dem, lar han ikke da de nittini være igjen ute i ødemarken og leter etter den som er kommet bort, til han finner den?

God utsikt

En måke på hodet til Obstfelder ser ut mot Breiavannet i Stavanger.

JEG SER
Av Sigbjørn Obstfelder. Fra Digte 1893.

Jeg ser på den hvite himmel,
jeg ser på de gråblå skyer,
jeg ser på den blodige sol.

Dette er altså verden.
Dette er altså klodenes hjem.

En regndråpe!

Jeg ser på de høye huse,
jeg ser på de tusende vinduer,
jeg ser på det fjerne kirketårn.

Dette er altså jorden.
Dette er altså menneskenes hjem.

De gråblå skyer samler seg. Solen ble borte.

Jeg ser på de velkledde herrer,
jeg ser på de smilende damer,
eg ser på de lutende hester.

Hvor de gråblå skyer blir tunge.

Jeg ser, jeg ser…
Jeg er visst kommet på en feil klode!
Her er så underlig…

Fortsatt god sommer.

Husk på å finne et sted med god utsikt,

Trygve Omland

13. juli 2014

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg