Kulisser rundt Kvås fiske- og laksetrapp

Da vi var inne i tunnellen til fiske- og laksetrappa søndag 17. august 2014, møtte vi mange kjente.

Gjennom et vindu i laksetrappa så vi en skadet fisk svømme i brunt vann. Vi fikk høre at vannet skal bli mindre brunt senere og mer opplyst, slik at vi lettere kan se fisk.

Ved inngangen til tunnellen kjente vi  lukten av nystekte lapper. De smakte godt.

Her kan laksen starte på sin reise til Hægebostad der ordfører Ånen Werdal står klar med ny fiskestang og fangst i blikket.

Se midt i bildet. Der er inngangen til tunnellen og fisketrappa.


Kulissene rundt fisketrappa er fantastiske. Vi rusler rolig opp på veien til Dydland og Fidjestøl i varmt dusjregn. Gamle trær svinger seg i steinrøysa langs veien.


Elva mi

Det lever et eget liv langs elva,
både utenfor og i.
Et yrende liv som tilhører der,
et liv som er fylt av respekt og verdi.
For elva tjener ikke bare seg selv,
den har så mye mer å gi.
Den opprettholder alt livet omkring,
så viktig er denne elva mi.

Utvalg fra diktet  av Trond Rudsli, 22.05.2010

Veien, Lygna og ura er perfekte paraleller i Guds praktfulle penselstrøk.

Her står vi og ser fra veien som ble laget for mange år siden. De som laget veien i ei steinrøys laget kulisser for den moderne fisketrappa. La oss  huske på de som gikk foran i slit og seig utholdenhet.

 

Jeg har lest om denne veien  i Oddleif Lians bok om KVÅS GARD OG FOLK fra 1989. Det tok mange år før Dydland og Fidjestøl fikk kjørevei til gards. I 1918 fikk herredsstyret søknad om vei fra Li og nordover på heia, men det hersket delte meninger om dette trasevalget. Omkring 1930 ble man så enig om å gå inn for å legge veien i den bratte ura opp fra Kvåsfossen. Deretter fulgte flere år med mislykkede framstøt. Oppsitterne på Dydland og Fidjestøl opparbeidet nesten 300 meter med vei på egen hånd. De påtok seg å dekke 4/10 av omkostningene for en vei selv, men kommunen var i 1931 lite villig til å skyte inn midler. Hele anlegget var kalkulert til ca 45 000 kr. Møtet i herredstyret endte med at det ble bevilget 100 kr. til Dydlandsveien.  Først i 1936 lyktes det å finansiere veien. Samme år starter arbeidet på veien, og det forsatte i 1936 og 1937. Veien ble ikke fullført og offisielt åpnet før etter andre verdenskrig.

Trygve Omland

17. august 2014

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg