Kledd i høyhet og herlighet

Velsign Herren, min sjel! Stor er du, Herre, min Gud! Du har kledd deg i høyhet og herlighet.  Du svøper lyset om deg som en kappe, du spenner himmelen ut som en teltduk. Sal 104,1-2

Vi vandret 2 km på en sti fra Raulandsakademiet der vi bodde 25.-27. august 2014. Gud åpenbarte sin skaperevne. Jeg låner ord fra Erik Bye:

Jeg synger meg en blå, blå salme
til deg, du Hånd som sanker og som sår
og senker deg med signing over jorden
med legedom for alle våre sår.

Langs stien øste og pøste høstens Herre over oss av sin fargeprakt.

Maur og tyttebær er gode naboer langs stien. Jeg undres på hvor de små,

hvite steinene er kommer fra, eller er det noe annet enn stein? Mauren gir oss iallfall visdom.

Gå til mauren, du late, se hva den gjør, og bli vis! Ordsp 6,6 

Mauren er ikke noe sterkt folk, enda legger den seg opp føde om sommeren. Ordsp 30,25

Når vi spiste på Raulandsakademiet, så vi overnattingsfløyen. Bakteppet var tett skog. Jeg ble spesielt opptatt av tre slanke, høye furutrær i midten med tettsittende kongler i toppen fulle av frø og framtidshåp. Vi var godt førnøyd med maten og miljøet på Raulandsakademiet. På tunet var det låve, eldhus, årestoge og stall. Det ble kalt Telemarkstunet. Her ble studenter utdannet i folkekultur ved Høgskolen i Telemark, Rauland.

Vierli på Rauland tilbyr oss gratis utsikt.

Velkommen til Camp Vierli – Riders Palace.

Vi er ved foten av Hardangervidda på Skinnarbu og nyter vafler i kafeen til

Hardangervidda Nasjonalparksenter

 Velkommen til den internasjonalt prisbelønte interaktive utstillingen om naturen og villreinen som lever på Hardangervidda.

 
Veien mellom Rauland og Haukeli er smal og svingete, men speiler Guds himmel og jord.

På Hovden vandret vi på en grusvei som endte i Lislevatn,

et naturreservat som  åndet av stillhet og skjønnhet med utsikt mot slalåmbakkene.

Her var det ingen hytter eller heseblesende turister utenom kona og jeg.

Trygve Omland

29.08.2014

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg