VANN MED GOD SMAK OG FIN PYNT

 

Er vann med god smak og fin pynt et alternativ til alkoholdrikk?

I det siste nummeret av Menneskevennen er det mange gode forslag til å gjøre vann til en attraktiv drikk. Plukk ut og prøv noe av dette: Lime, sitron, mynte, agurkskiver, gulrotskiver, appelsinbåter, rips, solbær, blåbær.

Rent, kaldt vann kan også være godt nok, ja, SVÆRT GODT å drikke. I høst er vi sammen om en stor dugnad i hele Norge for å danne grunnlag for å gi rent vann til fattige mennesker.TV-aksjonen skal sikre varig tilgang til rent vann for over en million mennesker. Tilgang til rent vann gjør at mennesker overlever og holder seg friske. Kvinner og barn trenger ikke gå i flere timer hver dag for å hente vann. Nå er det vår tur til å gå! Bli bøssebærer for TV-aksjonen 19. oktober. Mottoet er: Vann forandrer alt.

326 vers i Bibelen inneholder ordet/ordene vann. Vannet møter vi i begynnelsen og i slutten av Bibelen. I 1. Mos 1,2 leser vi: Og Guds Ånd svevde over vannet. På hebraisk kan vi også lese det som at Guds vind svevde over vannet. 1 Mos 2,10 forteller: En elv går ut fra Eden og vanner hagen. Derfra deler den seg i fire greiner.  Vann har vært livsviktig for alt levende fra tidens morgen. I Åp 22,1 leser vi: Engelen viste meg nå en elv med livets vann, klar som krystall. Den springer ut fra Guds og Lammets trone.

Før syndefallet er Guds Ånd herre over vannet. Når Gud har skapt en ny himmel og ny jord, er Gud og Jesus kilden til livets vann. Det er klart som krystall.

En jødisk guide sa en gang til oss da det begynte å regne i Israel. Vann er liv. Hver dråpe er en hellig dråpe. Ja, vi kan med rette si at vann forandrer alt.

Israels folk trettet med Moses og Gud om rent vann i den tørre ørkenen.  Folket tørstet etter vann. De klaget til Moses og sa: Hvorfor har du ført oss opp fra Egypt? Vil du at vi og barna våre og buskapen vår skal dø av tørst? Herren sa til Moses: Ta med deg noen av Israels eldste og gå fram foran folket. Og staven som du slo på Nilen med, skal du ta med deg når du går.Se, jeg skal stå foran deg på klippen ved Horeb. Når du slår på klippen, skal det komme vann ut av den, så folket får drikke. Moses gjorde som Herren sa, for øynene på Israels eldste. 2 Mos 17. Gud ga dem rennende vann fra fjellet.

På mandag var jeg med en gruppe til Helleren i Jøssingfjorrd. Bak to gamle hus står det to pøser. De samler opp vann fra fjellet, dråpe for dråpe. En av oss smakte på vannet. Det smakt godt, sa han. Til alle tider har menneskene søkte etter rent vann og slått seg ned der de finner vann. Mange slår seg ned nær ved en brønn, og byer kan vokse fram ved rene vannkilder.   

Jesus var på vandring gjennom det varme Samaria. Han ble trøtt og tørst, og han stanset ved en kilde med vann, en dyp brønn. På den heteste tid på dagen kom en kvinne for å hente vann. Jesus ba kvinnen om vann fra brønnen, og han tilbød kvinnen livets vann fra himmelrike og sa. Den som drikker av dette vannet, blir tørst igjen. Men den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv.» Joh 4,13-14. Vann gir liv til å leve på jorda, og Åndens vann gir evig liv.

Mange unge, nye kristne menigheter fikk høre om Guds Ånd som svever over vannene og skaper liv og lovsang i tomme og tørr hjerter. Drikk dere ikke fulle på vin, det fører til utskeielser, bli heller fylt av Ånden leser vi i Ef 5,18. Guds Ånd kommer med livets vann, det levende vann, det rennende, det friske, rene vann. Rent vann i munnen og livets vann i ørene skaper nytt liv og fornyer livet stadig på nytt. Bli fylt av Guds Ånd i stedet for vin og syng sammen. – la salmer, hymner og åndelige sanger lyde! Syng og spill av hjertet for Herren. Takk alltid vår Gud og Far for alt i vår Herre Jesu Kristi navn. For dette er Guds vilje med dere i Kristus Jesus. Ef 5,19-20.

På den siste dagen i en stor høytid, en stor festdag, sto Jesus fram og ropte: Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann. Dette sa han om Guds Ånd som de troende skulle få. Joh 7,37-39 

Det levende, rennende vann fra Jesus smaker godt uten tilsetninger og uten pynt. Jeg trenger daglig å drikke både vann fra springen og vann fra Jesus Kristus. Skal vi si i vårt hjerte: Jesus, jeg vil drikke av ditt vann.  

Trygve Omland på fest i Laudal 26. september 2014 for Det Norske Totalavholdslag.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg