DET RØDE BLOMSTERKORSET

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
X-NONE
X-NONE

Forfatteren Gaute Heivoll kommer til Lyngdal kulturhus 4. november kl.19.00 i 2014.

Han er aktuell i høst med romanen «De fem årstidene».

Romanen Før jeg brenner ned blir oversatt til mer enn tjue språk, deriblant tysk, polsk, svensk, dansk, fransk, engelsk, russisk, hebraisk og italiensk.

I romanen Før jeg brenner ned og andre bøker, også barnebøker, opplever jeg at grunnvannet i fortellingene er kjærlighet mellom nære slektninger midt i smerte og savn. Jeg har en opplevelse av Guds kjærlighet knyttet til romanen om brannene i Finsland som jeg vil dele.

FINSLAND KYRKJE KAN VÆRE I FARE

Vi sitter sammen i Finsland kyrkje, klokkeren i menigheten og jeg. Det er 5.-6. juni 1978. Bygdefolket er redd for at det hellige huset skal bli neste mål for en eller flere brannstiftere.

Klokka er 23.17 den 5. juni. Raset går i brannstifteren. Han tilstår. Han har tent på ti steder i Finsland siden 6. mai. Meldingen kommer til oss to som sitter vakt i kirken: Han er tatt. Lettet står vi på veien utenfor kirka som er fra 1803. Vi trenger ikke sitte vakt lenger i Herrens hus.  Brannstifteren er tatt.

Ingen er døde i brannene.

Det er nesten ni døgn siden nyheten sprer seg som ild i tørt gress: Han er tatt.

GUDS KJÆRLIG GJELDER OSS ALLE

Vi sitter sammen i Kristiansand kretsfengsel, en brannstifter og jeg, han vel 20 år og jeg vel 34 år, han som fange og jeg som prest. Det er 14. juni 1978. Vi er begge skapt i Guds bilde som likeverdige for Gud. Vi er hverandres medmennesker.

Jeg står nå sammen med brannstifteren. Vi står sammen i et lite rom i kretsfengselet, et rom for besøkende. Vi er sammen i et rom høyt oppe med god utsikt over gaten der mennesker går fritt.

Jeg ser et blomsterbed. Jeg ser at det har form som et rektangel. Det er klare grenser mellom den harde gaten og det myke blomsterbedet.

Blomstene er røde. Jeg ser det fra et rom i fengselet. Blomstene er røde og vendt oppover til Skaperen og oppover til oss i fengselet.

De røde blomstene er plantet som et rødt kors i byen like ved kretsfengselet.

Det røde blomsterkorset har brent seg fast i tankene og følelsene mine.

Det røde blomsterkorset fra 1978 blomstrer enda i brystet mitt i år 2014. 

Tro og håp, skyld og soning, syndsbekjennelse og tilgivelse vokser alt ut som roser i torner. Kjærlighet fra Gud springer like ut fra det tomme korset, fra den tomme graven, der Jesus Kristus var, er og blir Forsoneren.

Det røde blomsterkorset lyser og dufter av kjærlighetens høysang om tro, håp og kjærlighet. Slik slutter sangen: Størst blant dem er kjærligheten 1. Kor 13, 13.

Slik slutter romanen om brannstifteren Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll Tiden Norske Forlag 2010: Størst av alt er kjærligheten.

Kan det røde blomsterkorset bli begynnelsen på et nytt bed i brystet ditt?

KJÆRLIGHETEN I FINSLAND BLOMSTRET OG BLOMSTRER FORTSATT. 


I 1978 døpte jeg Gaute Heivoll, som står til høyre på bildet, i Finsland kyrkje, og noen få uker seinere i 1978 satt jeg i den samme kirka som vakt for å hindre at kirka skulle bli tent på. I 2010 leste Heivoll blant annet om sin dåp for en fullsatt kirke. Bildet er fra denne litteraturkvelden i Finsland kyrkje den 15. oktober.

Trygve Omland

Lagt ut 7.10.2014

st1:*{behavior:url(#ieooui) }

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Vanlig tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg