Allehelgensdag

 

I dag 2.11.2014 er det Allehelgensdag. Mange er usikre på hva Allehelgensdag egentlig handler om. Navnet tilsier at det dreier seg om helgener, men er det ikke egentlig en minnedag for å minnes de døde? I norsk tradisjon er Allehelgensdag begge deler. Vi kan lese mer om dette på Kirken.no ? Allehelgensdag.

I dag tenker jeg på en opplevelse i Vardø i 1992. Telefonen ringer Kl 18. Jeg får et dødsbudskap fra Ofoten. En mann midt i livet har druknet. Han var på fiske. En uventet storm tok han.

I Vardø bor det en fem år yngre bror. Han må få vite at hans bror i Ofoten er død. Jeg går ut fra presteboligen, ut i snøen, kulda og vinden. Jeg går ca 15 min. før jeg er framme hos den fremmede. Jeg møter en mann som har vært mange år på sjøen. Han har også vært fisker. Ansiktet vitnet om hardt vær. Jeg sa: Din bror i Ofoten er død. Han er druknet.

Vi går sammen ut i mørket, ut i kveldsmørket, ut i mørketida som enda omgir oss. Han løser sparken sin fra gelenderet. Sparken er hans fremkomstmiddel. Jeg har bare beina som bærer meg gjennom gatene. Jeg går, og han sparker i retning presteboligen.

Mannen trenger hjelp. Han ringer fra presteboligen til en søster. Broren i Vardø hadde ikke vært hjemme på 17 år, men nå skulle han hjem til brorens begravelse. Han ville bruke ca to timer med fly for komme sammen med familien sin i gravferda. Hans mor døde for 18 år siden. Han hadde en bror i Oslo som jobbet i Blå Kors. Mannen i Vardø er en blant mange som setter meg på sporet til mennesker jeg har møtt i sorg og savn. Vi trenger Allehelgensdag til ettertanke, takk og bønn. Midt i nattens mørke blinker Som et fyrlys Jesu navn.

I Vardø kirke hadde vi for kort tid siden vært samlet til solfest. Vi feiret at sola hadde stått opp igjen i mørketida. Det var noen rester igjen etter festen. Kake fra solfesten kom godt med. Kaffe og kake kan gi litt ny kraft når vi brått rammes av den brutale døden. I min syvende sans leste jeg for denne dagen: Den som venter på Herren får ny kraft. Herrens kraft er noe annet enn en kaffekraft. Vi trenger begge deler.

Teksten for allehelgensdagen i år er blant annet Jesu ord til sine disipler:  Salige er de som er fattige i ånden for himmelriket er deres. Matt 5,3. Innfor Gud, døden og dommen er vi alle fattige i ånden, fattige i oss selv. Vi strekker ikke til. Men vi kan ta imot Guds himmelrike, Guds frelse, Guds evige rikdom. Da er vi salige. Da er vi er fattige i ånden, men rike i Gud. Da er Allehelgensdag en avgjørende dag for oss.

Trygve Omland

2. november 2014

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg