Leker ute for barn i 1950-årene

 

Skiløype på to dekar på jordet ved siden av huset vårt.Tidstypisk skilue.

Til venstre står Edvin Hagen med slips, og på stylter tror jeg det er  mamma, Torhild Omland.

Lygngdal kirkes søndagsskole har tur til Kvås folkehøgskole.

 

Hva lekte vi i 1950-årene?

Stort sett lekte vi noe som vi kunne få til uten å kjøpe dyrt utstyr. Vi lekte blant annet dette mer eller mindre ramset opp i tilfeldig rekkefølge:

         Gjeppe pinne

         Slå på ringen

         Bro, bro brille

         Gå på stylter

         Slå på hjul

         Spille klinkekuler 

         Spille kanonball

         Lage figurer med hyssing

         Anti over

         Slå langball

         Siste par ut spring ut

         Stå bom

         Hoppe bukk

        Hoppe tau

         Hoppe strikk

         Hoppe paradis

         Tyven, tyven

         Ta den ring og la den vandre

         Slå på ringen

         Kappe land

         Kaste på stikka

         Slå ball

         Leke gjemsel

Skyte med pil og bue

  Klatre i trær

Leke politi og røver

Leke med biler eller dokker

Runse

Litt småplukk om noen leker:

         Spille fotball. Vi brukte garasjedøra på låvebygget som mål, eller så kom vi sammen i grustaket på Skrumoen. Jeg spilte fire kamper på guttelaget i Lyngdal som keeper. I Flekkefjord tapte vi 6-0, i Kvinesdal klarte vi uavgjort uten reservespillere.

         Hoppe høyde- og lengde. Vi trengte bare to smale trær, ei rett, lang stang og noen spiker for å arrangere høydehopp.

         Hoppe på ski. Jeg føler på at jeg hadde et vondt fall i en bakke bak Torleiv Vintlands hus. De store hopperne konkurrerte i en bakke der speiderhytta var før.

         Renne slalåm. Vi rant mellom skistaver i en kort løype foran huset der Karsten Fidjeland bor nå.

         Renn på kjelke. Vi hadde korte og lange kjelker. En kvist eller stav kunne brukes som styreredskap. Rattkjelken kom som et stort framskritt.

        Gå langrenn på ski. Jeg tråkket opp en kort, oval løype på jordet like ved huset. Med varmt stryktjern på stearinlys fikk vi glatte ski både framover og bakover. Når vi gikk på skitur i skolens regi, dro vi opp til Høyland. Der var relativt bratte og lange bakker.

    Gå på skøyter. Vi rant på en liten islagt pytt på jordet ved Høylandsveien. Hovedarenaen var på Lautjønna på Skrumoen der de store løperne konkurrerte om å ha fin stil og høy fart. Sigbjørn Utland hadde god fart og flott fasong på løpene sine.

         Hoppe i sekk og løpe med egg. Det var greie leker på Presteneset på St Hans eller på søndagsskoletur.

         Bade. Jeg badet mest i Haijehølen på Rom. Vi hoppet, stupte og gikk på bunnen med en stor stein. Jeg ser for meg en kjempestor, svart, oppblåst gummiring fra hjulet på en bil. Vi kunne flyte på den og krangle om den.

Noen leker var felles for gutter og jenter. Andre leker passet enten for jenter eller for gutter.

Hva lekte du som leser dette? Lekte du andre leker?

 Hvordan leker barn i dag? Leker barn annerledes nå? Er vår måte å leke på gått ut på dato?

Jeg vil anbefale en bok om leker: Lek i Mandal gjennom 100 år av Helga Saanum, utgitt i år 2000. Lyngdal bibliotek fikk den inn for meg.

Trygve Omland

13. november 2014

2 kommentarer
    1. Hei.
      Jeg er en norsk billedkunstner som driver mye med barelek som prosjekt. Barne lek som er litt på vei vekk. Kom over denne blogg posten din. Kunne jeg få lov til å bruke de bildene i denne posten som inspirasjon?
      Du kan gå på min hjemme side linegulsett.com for å se hva jeg har lagd tidligere.
      Håper jeg kan få lov til det.
      Vennlig hilsen
      Line

    2. Line:
      Ja, du kan bruke bildene som inspirasjon. Jeg opplyser når jeg bruker bilder som jeg ikke har tatt selv. Altså kilde. Hvis det ikke står hvem som har tatt bildet pleier det være meg selv som er fotograf. Jeg setter pris på at det opplyses om hvem som har tatt bilde. Altså kilde. Lykke til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg