Minne 1 fra Skolelaget som feirer 90 år: Vitnetrang og bønneiver

 Hva minnes du best fra Skolelaget ?

Fra venster Kjell Sverre Langenes og Per Nyquist.

Kilde: Dagbladet Sørlandet 11.08.1972.

Jeg begynte som skoleungdomsprest i Rogaland for Norges kristelige Student- og Skoleungdomslag (NKSS) 1.08.1972 og sluttet 31.12.1975. I år feirer NKSS 90 år flere steder i landet. Den største feiringen blir i Oslo 21.-23. november 2014, 42 år etter at jeg begynte som skoleungsomprest. Jeg vil ta fram noen minner fra denne tida i Skolelaget.

Bak fra venstre: Kjell Sverre Langenes, Søgne, Kjell Steinbru, Møvig, og foran fra venstre: Sally Huseth, Kongensgt, Ingrid Heskestad, Oddemarka.

Kilde: Fædrelandsvennen 11.08.1972.

Misjonsleir i Årdal

Min første store oppgave var å være leder og forkynner på lags- og misjonsleir i Årdal i Ryfylke 2.-7. august. Odd Offerdal Berentsen var hovedleder for leiren. Han skulle slutte som skoleungdomsprest i Rogaland nå.

Nesten 50 av deltakerne kom fra seks skolelag i Kristiansand og Søgne. En av lederne hadde besøkt Jesusfolket i Gøteborg. Han hadde med seg en sang som ofte ble sunget. Det er ikke lenger jeg som lever, for Jesus lever i megDet som gleder meg mest er at to gutter ble omvendt til Gud, fortalte en skolelagsgutt fra Søgne.

Ei jente på 13 år fortalte begeistret etter høymessen i Årdal kirke at hun hadde gått til nattverd for første gang. Under 100 personer ga 775 kr i kollekt.

Hele misjonsfolket hadde fortjent å oppleve vitnetrangen og bønneiveren rundt leirbålet eller på avslutningsmøtet, sa jeg til Stavanger Aftenblad. Jeg tror det er en ungdomsvekkelse i luften, sa jeg til Dalane Tidende.


Trygve Omland på Årdal leirsted

Kilde: Stavanger Aftenblad 22.08.1972.

Trygve Omland

20.11.2014

2 kommentarer
    1. Eirik Moe: Takk for spennende opplegg. Jeg er usikker på om jeg er sprek nok. Jeg blir fort anpusten. Hadde hjerteinfarkt i mars 2006 og fikk blokket tre årer. Jeg skal snakke med kona. Takk for veldig hyggelig møte med dere i Lagets 90 års feiring.
      Trygve

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg