Veien til Betlehem

 

Fra Onsdag 26 November 2014
Til Søndag 30 November 2014
   

Arrangeres for 9. år.  2000 solgte billetter hvert år. 200 frivillige. arrangør er Lyngdal Misjonsmeninghet.

I 2010 gikk jeg Veien til Betlehem i på Presteneset i Lyngdal. I år 2013 vandret jeg igjen i mørket sammen med mange fremmede mot det samme målet. Vi ble ledet til Jesus, Guds Sønn, født av jomfru Maria. Takk, Einar og alle dine medarbeidere.
I år var været mildt, ca. 8 grader pluss. En mild vind fikk faklene til å blafre som flammer i kamp mellom å lyse eller død ut. Vi vasset i vannpytter og på gjørmet grusvei. Himmelen blinket. Trofaste stjerner tindret. Været i 2010 og 2013 var ulikt, men budskapet var det samme. Jeg tenkte i år på løftet i Jesaia 9. Det folket som vandrer i mørket, får se et stort lys. Vi vandret for å minnes at løftet er gått i oppfyllelse. Jesus talte til folket og sa: Jeg er verdens lys. Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys. Joh 8,12.
I 2010 kledde jeg meg godt med ullundertøy, lange underbukser og lue med ørevarmere. Hendene mine hadde jeg i votter som var trukket utenpå hanskene.
Fakkelbærere ledet oss fra sted til sted med Bibelen som guidebok fram til Veien til Betlehem
Jakob og Mirjam gikk foran, og Jakob fortalte fra Bibelen om utviklingen fra Jesu unnfangelse, om de vise menn fra øst, om kong Herodes i Jerusalem som vil drepe Jesus, om hyrdene på marken, om? 
Denne stille vandringen sammen med barn, og en lang lystunnel med fakler i mørket ga meg tid til ettertanke. Gud kom, kommer og skal komme til vår jord med fred og forsoning. 
Mens vi gikk den humpete veien i mørket, hørte vi julesanger fylle luften langs Lygna. Vi så sauer i flokk og engler med budskap fra Gud og lovsang fra det høye. Hjernen ble et verksted for fantasi og fri flyt av tanker fra Gud og egne erfaringer. 
Ca 300 sko knitret i harde steiner og frossen jord. Vinden strøk de kalde kinnene. Elva rant rolig og trofast hele tiden. Gud spilte på mange, ulike strenger i sin store konsertsal.
Overskuddet fra dette kjempeflotte opplegget skulle hjelpe bl. a. voldtatte og mishandlede barn i det krigsherjede Kongo. 
Da vi kom i mål, varmet jeg meg i Betlehems kafe ed kaffe og lappekake, jordbærsyltetøy sammen med kjente og ukjente, innfødte og innvandrere fra ulike land. 
Takk til Lyngdal misjonsmenighet for dette årlige kjempeløftet til Guds ære og til stor glede for mennesker fra mange ulike menigheter.

Skrevet etter jeg gikk vandringen torsdag 25.11.2010 og i 2013
Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg