Minne 2 fra Skolelaget 90 år – Våkn opp for Bønn og Bach

Fagerborg kirke i Oslo

BBBB-vekkelse på lederkurs.

Jeg snakket som skoleungdomsprest i 1972 om Skolelagets B-gjeng som en motsetning til b-gjengen i Donald Duck. B-gjengen i Donald plyndret og plaget folk. Lagets B-gjeng hjalp mennesker til et nytt og bedre liv. De fire b-ene sto for bibel, brorskap, bønn og brødsbrytelse, slik vi leser om det i Apostlenes gjerninger 2,42.

Vi begynner å merke en BBBB- vekkelse i Rogaland, skrev jeg i Stavanger Aftenblad 22.09.1972 etter et lederkurs for Rogaland.  På Vaulali leirsted var 59 representanter fra 23 skolelag samlet. Vi delte sorger og gleder med hverandre. Vi priste Gud ved å be stående, og vi bøyde kne i forbønn og takk, skrev jeg.  Høydepunktet opplevde jeg i Strand kirke ved gudstjenesten på søndag. Da gikk noen ungdomsskoleelever til Herrens nattverd for første gang.

Formannen i Høyland kristelige ungdomsskolelag i Sandnes fortalte at det kunne være opp til 100 på bønnemøtet på skolen. Mange kom for å være inne i friminuttet, og ikke for å be. Derfor skulle de gå over til å ha bønn i grupper med påmelding og gruppeleder. Da blir det en gruppe som ber hver dag, sa formannen.

I går den 23.11.2014 var høydepunktet for meg høymesse i Fagerborg kirke som ligger på en høyde i Oslo. Norges kristelige Student- og Skoleungdomslag (NKSS) feiret 90 år i en nesten fullsatt kirke. Musikken i gudstjenesten var Johann Sebastian Bach: Kantate 140 Wachet auf, ruft uns die Stimme. Jan Gossner forkynte klart og kraftfylt Guds ord ut fra Matt 21,31-46. Det var Domssøndag og Kristi Kongedag. Generalsekretær i NKSS Tor Erling Fagermoen fortalte med glød om gledelige hendelser i lagsbevegelsen internasjonalt og i Norge. Jeg tok til meg budskapet fra leseteksten i Jes 57,14-16:   

Så sier han som er høy og opphøyd,

 han som troner evig,

 Den hellige er hans navn:

 I det høye og hellige bor jeg

 og hos den som er knust og nedbøyd i ånden.

 Jeg vil gi ånden liv hos dem som er bøyd ned,

 gi hjertet liv hos dem som er knust.

Da vi sto i kø for å få Herrens legeme og blod i nattverden, var B-gjengen i Laget i funksjon. Jeg hilste da bl a på en studiekamerat som jeg hadde vært sammen med i en bønnegruppe på Menighetsfakultet for ca 45 år siden. Kona og jeg reiste så beriket hjem fra Lagets 90 årsjubileum.

Trygve Omland

24.11.2014

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg