Lyngdal sentrum i bevegelse

 

Bildet fra http://no.wikipedia.org/wiki/Lyngdal

Det er usikkert når de første menneskene kom fra havet og inn fjordene til Lyngdal. Arkeologiske funn viser at det har bodd mennesker mellom elvene Lygna og Litleåna i steinalderen. Området, som kalles Å, gården mellom elvene, ble tidlig et knutepunkt for samferdsel på de to elvene og langs ridestier i alle retninger. Det var et maktsentrum på 5-600 tallet e.Kr. Bak Lyngdal kirke fra 1848 ligger enda sju store gravhauger som man regner med stammer fra eldre jernalder (ca 500 f. Kr) og vikingtid (ca. 800-1050 e. Kr.). Det ble også reist en steinkirke i dette området i middelalderen.

I 1919 flyttet Lyngdal Sparebank til Alleen etter å ha vært 55 år på Rom fra 1864. Flyttingen fikk betydning for plasseringen av sentrum i Lyngdal. Senteret i Lyngdal var ikke lenger Rom, men Alleen, leser vi i en bok om Lyngdal Sparebank 1864-1964.

Lyngdal sentrum er i dag Alleen. Lyngdal Rådhus fra 1978 ligger sentralt med Rådhusparken som nærmeste nabo, og Lyngdal kulturhus som en nær nabo. Mange forretninger er samlet i Alleen. Berge barneskole, Berge ungdomsskole og Lister videregående skole med studiested markerer Alleen som sentrum. Lyngdal stadion og knutepunktet for drosje- og busstransport peker mot Alleen som sentrum. Alleen vil være Lyngdal sentrum i lang tid framover.

Utviklingen kan tyde på at Lyngdal sentrum vil vokse seg sammen med Handelsparken på Rom på den ene siden og ferie- og opplevelsesområder rundt Lyngdalsfjorden og Rosfjorden på den andre siden.

Rom og Å styrker sin posisjon som en del av et utvidet sentrum med Lyngdal nye kirkesenter mellom Lyngdal misjonskirke og Lyngdal kirke, videre utbygging i Handelsparken og oppbygging av Lyngdal landbruksmuseum nær Klokkergården bygdetun. På sikt trenger Å en ny ungdomskole i tillegg til Å barneskole og to-tre barnehager. Alloc på Rom er en hjørnebedrift som er sterkt synlig i landskapet, og det samme er Lyngdal bo- og servicesenter. Rom vil vokse i retning Herdalen, og ny E 39 nord for dagens E 39 kan føre til større vekst her enn det vi kanskje tenker oss i dag.

Havna i Holmsundet i Agnefest har blitt Vest-Agders nest største havn etter Kristiansand. Da samferdselen før i tida gikk mer med båt, var Agnefest er sentralt sted i Lyngdal. Områdene rundt Agnefest er igjen blitt en sentral del av Lyngdal på grunn av turisme, Kristen videregående skole og Sørlandsbadet.

Hvordan vil Lyngdal sentrum i vid betydning utvikle seg når vi får ny kommunestruktur og ny firefeltsvei utenfor dagens sentrale strøk?

Trygve Omland

6. januar 2015

Kilder:

Lyngdal Kirke 150 år, 1998, s. 114.

Lyngdal Sparebank 1864-1964, s 163.

Månedsmagasinet – desember 2014/januar 2015. Min sjel i sentrum., s.22-23.

Informasjon januar 2015 fra Statens vegvesen, Planlegging av ny E39.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg