Kvinesdal Sparebank som Rom høvelbank

 

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

 
Bildet på bildet viser Rom sagbruk før. Fra åpningen av samarbeidsprosjektet mellom Hav og Hei, Hamran kjøkken, Kvinesdal Sparebank, Utsikten Hotell.

Bildet viser ansatte i banken samlet rundt en høvelbenk.

 

Rom høvelbank

Jeg var på frokostmøte kl 8.00 i kjøkkenet til Kvinesdal Sparebank den 20.01.2015. Utsikten Hotell driver kjøkkenet. Bildet viser ansatte i banken samlet rundt en høvelbenk. Derfor kan vi vel kalle banken for høvelbank. Navnet passer til bygget som kalles Rom Sagbruk. Et sagbruk sager tømmer til videre bruk i byggbransjen. Kvinesdal bank skal høvle til finansielle produkter som er tilpasset behov for å bygge opp virksomheter i Listerområdet.


Jeg jobbet på Rom sagbruk som ung rundt 1960. Når jeg var fri skolen og arbeidet hjemme, hendte det at jeg kjørte huneved ut fra sagbruket hos Gabriel Håland på Rom. Jeg brukte ei trillebår og la veden opp i lag. Jeg tror lønna var ca seks kroner pr mål. 
Gabriel Emil Jakobsen Håland 1895-1980 kjøpte Rom sagbruk i 1921.
Dagen før huset etter Amanda og Gabriel Håland ble revet for å gi plass til den nye Handelsparken, fotograferte jeg huset. Det er nå et historisk bilde.


Det er underlig å tenke over de lange linjene 50-60 år tilbake. Utviklingen har gått ufattelig fort, og endringene er enorme. Det er som et eventyr. Eventyr ender som regel godt for Askeladden som få hadde noe tro på.

 

 

Trygve Omland

20.01.2015

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg