Det er heimen min

 


Heimen min som jeg vokste opp i.

 Bilen til onkel Robert? Når var det?

Når kunne dette være?


Når kunne dette være?

 

Mamma ble båret av to menn fra huset hun elsket å bo i til en ventende ambulansebil i desember 2006. Hun hadde brukket lårhalsen. Midt på tunet sa hun høyt og tydelig til meg og de som bar: Det er heimen min.

 

Huset hun forlot hadde vært heimen hennes i oppveksten og siden fra 1950.  Hun kom aldri heim igjen etter oppholdet på sykehuset i Kristiansand. De siste tre månedene levde hun på Lyngdal bo- og servicesenter. Jeg liker å kalle det Lyngdalsheimen eller bare Heimen. Selv om mamma fikk god pleie på Heimen, ville hun aldri kunne si: Det er heimen min. Da jeg vokste opp på Rom i 1950-årene, snakket vi om Gamlehjemmet. Heimen er noe mye mer enn et sted du bor, spiser og sover. Jeg tror det er viktig å ta vare på ordet HEIM, for det rommer levd liv og ekte erfaringer som kan berike nye generasjoner. Kjærlighet er kjernen i heimen.

 

Da jeg var prest i Søgne prestegjeld i 1978-1988, kalte vi aldersheimen i Greipstad for Kvileheimen. En av beboerne der sa til en gruppe unge: Dere må forte dere å komme inn her. Han var godt fornøyd med å leve på Kvileheimen. En heim skal gi stillhet og ro, hvile og verdighet, kjærlighet og trygghet.

 

Heimen eller hjemmet er et begrep som er fylt av følelser, stemninger og atmosfære, for noen vonde situasjoner, for andre gode situasjoner. For mange er hjemmet et ankerfeste, et sted der identiteten har sine røtter, et sted som åpner dører inn til det trygge og fortrolige. Kommer vi langt bort fra hjemmet vårt, kommer vi noen ganger enda nærmere den gode kjernen i hjemmet. Vi lengter hjem. Et hjem fullt av kjærlighet er som en magnet.

 

Sjømannskirkens hovedstyre har nå godkjent et forslag til navneendring på organisasjonens blad. Før hette det Bud og Hilsen. Fra og med utgave 1/2015 er navnet blitt til HJEM. Mange nordmenn opplever det å komme til en sjømannskirke som å komme hjem, ikke minst i et kristent perspektiv. Jeg synes det nye navnet HJEM er en god og varm visjon for Sjømannskirken som fyller 150 år i 2015.

 

Sissel Kyrkjebø synger med rette:

 

Velkommen hjem
Du kan bli her så lenge du vil, du er velkommen hjem
Vet du må gå, men husk hva jeg sa
Du vil forbli her i hjertet mitt og du er velkommen hjem.

 

I Bibelen er ordet hjem brukt mer enn 250 ganger. Ett av stedene er i forbindelse med den bortkomne sønnen.  Faren sier til den hjemmeværende sønnen: Din bror er kommet hjem, og din far har slaktet gjøkalven fordi han har fått ham tilbake i god behold. Luk 15,27. Slik vil Gud, vår Far i himmelen, at våre hjem skal være.

 

 

 

 

 

27. januar 2015. Trygve Omland

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg