Th Fossdal i Roms handelssenter

 

Fra venstre: Pappa Andreas Omland, mamma Torhild Omland, jeg, Terje Fossdal og Th Fossdal med ryggen til.

Pappas notisbok fra handel med Th Fossdal.

Handelssteder i Lyngdal er i stadig endring. Sigurd Eikeland skriver om handelssteder fra 1500-tallet til 1981 og nevner Agnefest, Skomrak og Bergsaker. Ved folketellingen i 1875 var det 10 landhandlere i Å sokn. Ved folketellingen i 1900 var det 17 landhandlere i Å sokn, og i Austad sokn var det 8 og i Kvås sokn 6 landhandlere.

Vi kan vel si at Rom har hatt et handelssenter ved krysset Kirkeveien og E 39, der Helge Foss driver butikk i dag. Rundt 1982 overtok Helge Foss en butikk som Th. Fossdal hadde drevet i ca 25 år fra 1957/58. Å landhandel var den nærmeste naboen til Th Fossdal. Andre butikker kunne vi ha nevnt fra Steinbergåsens fot og inne i Romsleiren og ned til Nygård. For meg i min oppvekst var det to landhandlere i sentrum på Rom som var viktige.

Jeg vil nå dvele litt ved Th Fossdal fordi jeg har noen minner knyttet til denne matbutikken. Da jeg gikk på Farsund Gymnas 1961-1964, syklet jeg til Th Fossdal, satte sykkelen fra meg der og satte meg på bussen som kjørte via Alleen til Farsund. Mine foreldre var venner med ekteparet Fossdal. De likte å spille ?kråga? med speiderkort, og de hadde felles interesser i misjonsarbeid. Jeg tjente noen kroner hos Fossdal i butikken og ved å selge poteter som jeg hadde spadd opp av jorda hjemme. En stor utfordring var vareopptellingen ved årsskifte. Disken var en viktig møteplass i butikken der vi kunne bestille varer. Fossdal og hans medhjelpere måtte da med raske skritt hente varene, mens kunden kunne stå stille og tenke ut hva mer som måtte kjøpes. Fossdals bruk av stemmen og hendene viste hans sterke vilje til å imøtekomme kundenes behov.  

Hos Th Fossdal kunne vi bruke ei notisbok som fortalte når vi handlet, hvor mye vi handlet, hva vi handlet og hva det kostet. F. eks. leser jeg i ei notisbok vi har tatt vare på fra 1958 den 3/1: (An=antall)

An 2 25 watt lyspære             2,55

An 1 pk Milo                             1,70

An 1 pk Salt                               0,46

An 1 kg farin                              1,50

På høyre side i notisboka kan vi lese at vi betalte kontant 70,-  den 3/1.

Lenger ute i notisboka den 24/2 1959 leser vi om andre varer enn mat:

1200 kg fullgjødsel A kostet kr 519,- og 150 kg kalk 12,80 og 1 ljå 8,50 og 50 kg hønsefor 41,50. På den siste sida i notisboka 23/12 finner jeg min egen håndskrift. Jeg er nesten 16 år, og er kanskje på selgerens side for å betjene meg selv som kunde. Snart er det jul, og vi kjøpte da 3 kilo appelsiner til kr 7,20.

En beboer på Rom fortalte at før i tida kom posten til Fossdals butikk i en stor kasse. Så måtte beboerne selv finne sin post blant all posten i kassen. Det kunne ta tid, viss en skulle lese på andres sin post også. På et eller annet tidspunkt kom det opp en rød postkasse til å ta imot brever som skulle sendes videre med buss.

Før selvbetjening ble vanlig i mange slags butikker, kunne det ta lang tid å handle. Men så holdt kundene seg mer til en eller noen få butikker. Før hadde nok folk mer sans for å slå av en prat og høre nytt i dalen, når de besøkte kjøpmannen. Butikkene var før viktige møteplasser og nyhetsbyråer. Det var uaktuelt å ha søndagsåpne butikker på helligdager. Før i tida kunne folk planlegge for flere dager hva de trengte å kjøpe. Butikkene hadde sin plass i rytmen mellom hvile og arbeid.

Det gamle handelsområdet ved den nye rundkjøringa på E 39 på Rom er nå i stor grad brukt av flyktninger. Det vitner om en annerledes verden, der alle har bruk for å møtes i verdighet som venner. Handelssentrene i Lyngdal er i store endringer, men behov for fellesskap og møteplasser på tvers av ulikheter er minst like stort i dag som før.

Trygve Omland

16. februar 2015

Kilder:

Eikeland, Sigurd, Lyngdal fra istid til nåtid, Rosfjord, 1981.

Fossdal, Terje, Muntlig informasjon, 2015.

Omland, Andreas, Notisbøker om kjøp av varer, 1958-1959.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg