Hvitveis i grått hår

 

 

Hvitveis i grått hår
fyller tankene med hvite gleder
åpner sinnet for sol og varme
strør visdom med vind i seilene..
Trygve

 Grå hår er en fager krone,
på rettferds vei er den å finne.
Ordsp 16,31
Styrke er en pryd for de unge,
grå hår en ære for de gamle.
Ordsp 20,29

 

Hvitveisen synger:
Jeg er hvitveis, jeg er lett å se.
Blomsten min er ren og hvit som sne.
Vakre grønne blader har jeg fått.
Derfor kan du kjenne meg så godt.
Maren Mehren

 

Hvitveis er en klok huslærer. Rota kryper under et tynt dekke av jord, visne blader og tørre kvister. Han trives under enkle kår. Når mørket siger på, bøyer han seg og lukker blomsten blygt og beskyttet. Når sola stiger opp, stiger blomstene fram i lyset. Blomsten er kledd som en hvit brud med åpne armer mot sin brudgom. De tredelte bladene minner oss om den tre-enige Gud som en Kunsteren over alle. De mange frie fruktbladene danner etter hvert små nøtter. Små planter synger lovsanger til sin store Skaper og knekker små mysterier i underverset.

Trygve Omland

30.03.2015 etter besøk med familie i Epledal i Austad i Lyngdal kommune.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg