Han lever, han lever ennu!

Soloppgang fra det høye minner oss hver dag på  Maria Magdalenas budskap og salmen av Johan Halmrast:

Jeg levende så han i haven,/Og aldri så skjønn jeg han så.

Jeg tok dette bildet på Tenerife 2014.

 Han lever, han lever ennu!

Johan Halmrast var en av de minst på jord, men likevel diktet han en salme som gjør Jesu oppstandelse stor for alle oss små. Vi synger også i år jublende sammen med Maria Magdalena som hadde sørget og grått da Jesus var død: – jeg levende så ham i haven/og aldri så skjønn jeg han så.

Johan Halmrast døde i 1912 en kald novemberdag 46 år gammel etter å ha ligget i lungebetennelse. Dødsfallet ble avertert tre ganger i Aftenposten. Likevel ble han fulgt til graven på Østre Gravlund bare av sine nærmeste og fire offiserer fra Frelsesarmeen. Det eneste han etterlot seg var et par sekker fulle av manuskripter. De ble brent med det samme. Ingen vet hvor mye verdifull diktning som gikk tapt.

Salmen hans Å salige stund uten like har vunnet en varig plass i påskens salmeskatt. Salmen som ble skrevet i 1890, har fått plass i den nye salmeboka både på bokmål og nordsamisk, nr 199. Salmen ble sunget under salmemaraton i NRK i 2014.

Mens Johan Halmrast lå syk, fikk han besøk av Johan Lunde som ble biskop. Begge var skolegutter fra Lillehammer, begge het Johan, men livet ble ulikt for de to. Halmrast var syk og nedfor da han utbrøt for Lunde: Livet er urettferdig, for meg  har alt mislykkes. Lunde svarte: Du tar feil. Snart er vi begge glemt og borte. Men din påskesalme Å salige stund uten like vil leve lenge etter at vi begge er borte.

Johan Lunde fikk rett.  Lunde ble utnevnt til kommandør av 1. klasse av St. Olavs Orden 1929, og han var kommandør av den svenske Nordstjärneorden. Men det er Maria Magdalenas jubelsang skrevet av Johan Halmrast som vi husker og synger i 2015.

Johan Halmrast var svaklig helt fra fødselen. Da han vokste opp, ble han pukkelrygget, liten, ja, nærmest en dverg. Han følte seg mindreverdig og merket for livet. Han skriver ut fra egen erfaring: Tenk, jeg som er ringest blant ringe/Den minste han kjenner på jord/Tenk jeg skal hans hilsen frembære,/Å kunne jeg synge det ut.

Johan den svake gir oss styrke til å synge ut om Jesus:

Han vandrer i seierens rike, min sjel, hvorfor sørger da du?

God påske sammen med Den Levende.

Trygve Omland

31.03.2015

 

 

  http://www.msl.no/kors%20logo.jpg

 

 

Å SALIGE STUND UTEN LIKE …..(Johan Halmrast)

 

 

 

Å salige stund uten like, Han lever, han lever ennu !

 

Han vandrer i seirenes rike. Min sjel hvorfor sørger da du ?

 

Han er ikke lenger i graven, hvor bleknet i døden han lå.

 

:/ Jeg levende så ham i haven, og aldri så skjønn jeg ham så /:

 

 

 

Han lever, og jeg skal få bringe Hans venner det salige ord.

 

Tenk jeg, som er ringest blandt ringe, den minste han kjenner på jord.

Tenk, jeg skal hans hilsen frembære. Å, kunne jeg synge det ut.

:/ Mer kunne ei engler begjære enn gå med så salig et bud /:

 

 

 

Å salige stund uten like, Han lever, han lever ennu !

 

Han vandrer i seirenes rike. Min sjel hvorfor sørger da du ?

 

Du søkte din trøst i den døde, og dvelte ved gravnatten kun.

 

:/ Så fikk du den levende møte, Å, salige, salige stund ! /:

 

              Kilde: http://www.msl.no/paaskesalme.htm

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg